Als u deze nieuwsbrief in onleesbare code krijgt kunt u deze op http://new.multimail.be/sub/Arch-Index/Nieuwsbriefnr82.htm online bekijken

Nieuwsbrief nr 82
vrijdag 22 november 2013
In Memoriam
Diep bedroefd melden wij u het overlijden van
Architect Jean-Marie FAUCONNIER
(04/02/1935 – 15/11/2013)
  • Erevoorzitter Nationale Raad Orde van Architecten
  • Gewezen voorzitter van de Europese Raad van Architecten
  • Ex-voorzitter van de Union Wallonne des Architectes
  • Oprichter Arch-Index.fr
  • Bestuurder beroepsverzekeringsmaatschappij AR-CO
  • Stichter Belgische Architectuur Awards (nu Belgische Prijs voor Architectuur en Energie)
  • Gewezen Bestuurder VC-CS, …

Het Belgische architectenkorps verliest een groot voorvechter van onze beroepsbelangen …
Diepe in de zeventig bleef hij zich tot zijn laatste jaar inzetten voor ons beroep. Soms met een oceanische kracht van verontwaardiging, soms met bezielde inspiratie. Af en toe dissident, af en toe met twijfels en beducht voor verborgen motieven, maar altijd met volle overtuiging als het op de eer aankwam van de gewetensvolle architect. Wij delen innig in het leed van zijn echtegenote, Architecte Ileana RADULESCU, zijn kinderen en familie.

   
I. Vacatures
  1) BOB361 architecten (Brussel)
2) 51N4E (Brussel)
   
II. Aanbestedingen & wedstrijden voor (ir)architecten en studiebureaus
  1) Passiefbouw basisschool: Gent, 5 december 2013.
2) Studieopdracht uitbreiding basisschool De Regenboog: Gent, 5 december 2013.
3) Realisatie jeugdinfrastructuur – fuifzaal: Kortrijk, 6 december 2013.
4) Nieuwbouw klassenvleugel BUSO-school: Oostakker, 9 december 2013.
5) Restauratie pastorie tot multifunctionele bruikbaarheid: Blanden, 11 december 2013.
6) Studieopdracht voor verbouwing en inrichting havengebouw: Zeebrugge, 12 december 2013.
7) Ontwerpopdracht bouw van een opleidingscentrum: Anderlecht, 12 december 2013.
8) Architectuuropdracht Rentmeesterswoning: Bilzen, 13 december 2013.
9) Ontwerpers sociale huisvestingsprojecten in 2014: Sint-Pieters-Leeuw, 16 december 2013.
10) Restauratie kasteel in het Tournay-Solvaypark: Watermaal-Bosvoorde, 24 december 2013.
11) Ontwerper voor bouw van ongeveer 25 sociale woningen: Elsene, 6 januari 2014.
12) Uitbreiding Woonzorgcentrum Ter Luchte: Oostkamp, 14 januari 2014.
13) Ontwerper voor aanbouw van een nieuw duurzaam zwembad: Eeklo, 17 januari 2014.
   
III. Ordervolume architectenbureaus stijgt sterker dan verwacht
  Volgens de European Architectural Barometer bleven de positieve ontwikkelingen in België voortduren in het derde kwartaal van 2013.
Het aandeel architecten dat een toename in de orderportefeuille aangaf (32%) is hoger en het aandeel dat een daling ervoer is lager (24%) dan het in het vorige kwartaal (resp. 28% en 26%).

Slechts 4% verwacht een lege orderportefeuille in de komende 12 maanden. België ligt daarmee op dezelfde lijn met Duitsland. Daarentegen bleef de ontwikkeling van de orderportefeuille en omzet negatief bij de Nederlandse architectenbureaus.
   
IV. De onafhankelijkheid van architecten bij overheidsopdrachten
  De Raad van State heeft op 22 oktober een arrest geveld waardoor de onafhankelijkheid van de architect bij overheidsopdrachten gevrijwaard wordt door een zinsnede uit artikel 51, § 2, van het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011 nietig te verklaren.
Lees meer …
   
V. Uitnodigingen
  Stappenplan voor een kwaliteitsvolle, efficiënte renovatie:
startevenement op woensdag 27 november 2013.
   

Scanpro

I.) VACATURES

BOB361 architecten

zoekt dringend een (ir-)architect (m/v) voor de opvolging van een werf die net van start ging. Werfervaring is onontbeerlijk. Kennis van Vectorworks en Autocad.
CV en mini-portfolio in schermkwaliteit (max. 5MB) mailen naar bxl@bob361.com.


51N4E

is een Brussels architectenbureau met internationale allure.
We zijn dringend op zoek naar een Architect Zakelijk Beheerder.
Meer informatie: klik op deze link.

Scanpro

II.1) Passiefbouw basisschool De Zonnepoort

GENT


Studieopdracht voor passiefbouw basisschool De Zonnepoort
Sint-Lievenspoortstraat 2 te 9000 Gent.

Borgsom: 5.000 EUR (forfaitair)
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: tot 2 augustus 2014.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Een attest waaruit blijkt dat voldaan is aan de beroepsmatige fiscale verplichtingen (personen- of vennootschapsbelasting en btw-verplichtingen). Het attest betreft de laatste afgelopen fiscale periode voor de uiterste indieningsdatum van de offertes (art. 63 KB Plaatsing),
  • Nota omtrent de samenstelling van het ontwerpteam en de onderlinge verantwoordelijkheden. Het personeel, medewerkers of onderaannemers welke met de uitvoering van onderhavige opdracht zullen worden belast alsook degenen die hen zullen vervangen in geval van afwezigheid dienen de nodige studiekwalificaties, beroepservaring en specialisaties te hebben. Het ontwerpteam moet minstens bestaan uit:
    • een architect of burgerlijk ingenieur-architect
    • een burgerlijk ingenieur bouwkunde of burgerlijk ingenieur architect voor de stabiliteitsstudie
    • een burgerlijk of industrieel ingenieur gespecialiseerd in technische uitrustingen van gebouwen
    • een EPB-verslaggever.
  • Het bewijs of de bewijzen van inschrijving bij de Orde van Architecten van de persoon en/of zijn vervanger die de plannen voor de bouwaanvraag zal ondertekenen.
  • Referenties van
    • minimum 1 overheidsopdracht met een gelijkaardige omvang en complexiteit (renovatie of nieuwbouw), en met een budget van min. 1.000.000 EUR, excl. btw.
    • minimum 1 passiefbouw , met de berekeningen volgens passiefhuisstandaard en/of certificaat, en met een budget van min. 300.000 EUR, excl. btw.
    Deze referenties bevatten het bedrag, het tijdstip en de plaats van de uitvoering van de werken, en zijn vergezeld van een attest van goede uitvoering ondertekend door de opdrachtgever, volgens model in bijlage van het dossier. De referenties moeten op naam staan van de inschrijvende architect. Referenties van andere ontwerpbureaus (waar men eventueel aan heeft meegewerkt) worden niet aanvaard.
  • Teneinde de technische bekwaamheid van de EPB-verslaggever na te gaan moeten bij de offerte volgende documenten gevoegd:
    • kopie van diploma architect, burgerlijk ingenieur-architect, burgerlijk ingenieur, industrieel ingenieur of bio-ingenieur van de persoon of personen die de functie van verslaggever zal of zullen uitoefenen, dit conform de voorwaarden opgenomen in het Energieprestatiedecreet;
    • de studie en/of beroepskwalificaties van de persoon of personen die de functie van verslaggever zal of zullen uitoefenen,
    • het bewijs van de verzekering tegen beroepsrisico's,
    • het bewijs van registratie bij het Vlaams Energieagentschap,
    • minimaal 2 referenties van werken waarbij de inschrijver betrokken was in functie van energiebewust (ver)bouwen en/of opmaken van een EPB-aangifte, met vermelding van de opdrachtgever.
  • Rechtspersonen moeten de namen en beroepskwalificaties opgeven van het personeel dat met de uitvoering van de dienstverleningsopdracht wordt belast.

Gunningscriteria
  1. De visie van de ontwerper op de gestelde opdracht:
    • Ruimtelijk concept van het toe te voegen bouwvolume. Weging 20.
    • Functionele invulling van het gebouw. Weging 20.
    • Aandacht voor duurzaam bouwen en rationeel energieverbruik. Weging 15.
  2. Aanpak van de inschrijver betreffende de methodiek die hij wenst te volgen. Weging 15.
  3. Vermenigvuldigingsfactor op barema's ereloon. Weging 30.
Dossier BOU/2013/069-ID 1853
gratis digitaal te bekomen
Nadere inlichtingen
Contactpunt Overheidsopdrachten
Botermarkt 1
9000 Gent
Tel. 09/266.77.80 – Fax 09/266.73.79
E-mail: contactpuntovop@gent.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening offertes:
donderdag 5 december 2013, 10:00 u.
in het Stadhuis, Botermarkt 1.


Scanpro

II.2) Studieopdracht uitbreiding basisschool

WONDELGEM


Studieopdracht (Architectuur, stabiliteit, technische uitrustinsgen, EPB-verslaggeving) voor uitbreiding van basisschool + Stibo De Regenboog, Sint-Sebastiaanstraat 8 te 9032 Wondelgem.

Borgsom: 5.000 EUR (forfaitair)
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: tot 2 augustus 2014.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Een attest waaruit blijkt dat voldaan is aan de beroepsmatige fiscale verplichtingen (personen- of vennootschapsbelasting en btw-verplichtingen). Het attest betreft de laatste afgelopen fiscale periode voor de uiterste indieningsdatum van de offertes (art. 63 KB Plaatsing).
  • Nota omtrent de samenstelling van het ontwerpteam en de onderlinge verantwoordelijkheden. Het personeel, medewerkers of onderaannemers welke met de uitvoering van onderhavige opdracht zullen worden belast alsook degenen die hen zullen vervangen in geval van afwezigheid dienen de nodige studiekwalificaties, beroepservaring en specialisaties te hebben. Het ontwerpteam moet minstens bestaan uit:
    • een architect of burgerlijk ingenieur-architect
    • een burgerlijk ingenieur bouwkunde of burgerlijk ingenieur architect voor de stabiliteitsstudie
    • een burgerlijk of industrieel ingenieur gespecialiseerd in technische uitrustingen van gebouwen
    • een EPB-verslaggever.
  • Het bewijs of de bewijzen van inschrijving bij de Orde van Architecten van de persoon en/of zijn vervanger die de plannen voor de bouwaanvraag zal ondertekenen.
  • Referenties van
    • minimum 1 overheidsopdracht met een gelijkaardige omvang en complexiteit (renovatie of nieuwbouw), en met een budget van min. 1.000.000 EUR, excl. btw.
    • minimum 1 passiefbouw , met de berekeningen volgens passiefhuisstandaard en/of certificaat, en met een budget van min. 300.000 EUR, excl. btw.
    Deze referenties bevatten het bedrag, het tijdstip en de plaats van de uitvoering van de werken, en zijn vergezeld van een attest van goede uitvoering ondertekend door de opdrachtgever, volgens model in bijlage van het dossier. De referenties moeten op naam staan van de inschrijvende architect. Referenties van andere ontwerpbureaus (waar men eventueel aan heeft meegewerkt) worden niet aanvaard.
  • Teneinde de technische bekwaamheid van de EPB-verslaggever na te gaan moeten bij de offerte volgende documenten gevoegd:
    • kopie van diploma architect, burgerlijk ingenieur-architect, burgerlijk ingenieur, industrieel ingenieur of bio-ingenieur van de persoon of personen die de functie van verslaggever zal of zullen uitoefenen, dit conform de voorwaarden opgenomen in het Energieprestatiedecreet;
    • de studie en/of beroepskwalificaties van de persoon of personen die de functie van verslaggever zal of zullen uitoefenen,
    • het bewijs van de verzekering tegen beroepsrisico's,
    • het bewijs van registratie bij het Vlaams Energieagentschap,
    • minimaal 2 referenties van werken waarbij de inschrijver betrokken was in functie van energiebewust (ver)bouwen en/of opmaken van een EPB-aangifte, met vermelding van de opdrachtgever.
  • Rechtspersonen moeten de namen en beroepskwalificaties opgeven van het personeel dat met de uitvoering van de dienstverleningsopdracht wordt belast.

Gunningscriteria
  1. De visie van de ontwerper op de gestelde opdracht:
    • Ruimtelijk concept van het toe te voegen bouwvolume. Weging 20.
    • Functionele invulling van het gebouw. Weging 20.
    • Aandacht voor duurzaam bouwen en rationeel energieverbruik. Weging 15.
  2. Aanpak van de inschrijver betreffende de methodiek die hij wenst te volgen. Weging 15.
  3. Vermenigvuldigingsfactor op barema's ereloon. Weging 30.
Dossier BOU/2013/070-ID 1854
gratis digitaal te bekomen
Nadere inlichtingen
Contactpunt Overheidsopdrachten
Botermarkt 1
9000 Gent
Tel. 09/266.77.80 – Fax 09/266.73.79
E-mail: contactpuntovop@gent.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening offertes:
donderdag 5 december 2013, 10:00 u.
in het Stadhuis, Botermarkt 1.


Scanpro

II.3) Jeugdinfrastructuur - realisatie fuifzaal

KORTRIJK


Oproep tot kandidaatstelling - Studieopdracht van architectuur, akoestiek en technieken met leiding, coördinatie en toezicht op de werken voor de realisatie van jeugdinfrastructuur.
De stad Kortrijk wenst een middelgrote fuifzaal te realiseren op de site Kortrijk Weide. De site Weide is een zone voor kenstedelijke functies gelegen naast de binnenring R36 en in de nabijheid van het stadscentrum.
Het vooropgestelde budget voor de realisatie van de fuifzaal bedraagt 2.500.000 à 3.000.000 euro (incl. BTW).

Ereloon
Het ereloon voor het uitvoeren van de studies (inclusief deelstudies stabiliteit, technische installaties, akoestiek, …) zoals beschreven in onderhavig lastenboek wordt vastgelegd op 10 % van de goedgekeurde gunningbedragen van de werken.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Bewijs van verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid voor de functie van architect, waarvan de dekking rekening houdt met de omvang en risico's van de betrokken bouwplaats (Koninklijk besluit betreffende de verplichte verzekering voorzien door de wet van 20 februari 1939 op de bescherming van den titel en van het beroep van architect / KB verplichte verzekering architecten van 25 april 2007).
  • Het bewijs van inschrijving op de tabel van de Orde van Architecten van één of meerdere perso(o)nen die deel zal (zullen) uitmaken van het ontwerpteam (origineel attest of een voor éénsluitend verklaard afschrift, maximum 1 jaar oud).
  • Opgave van de samenstelling van het ontwerpteam met onder meer ook de aanduiding van de expertise inzake speciale technieken (stabiliteit, technische installaties, akoestiek) en gebruikte en toegepaste methodiek voor projectcoördinatie. Via een ondertekende verklaring wordt het engagement van ieder wezenlijk lid van het ontwerpteam, zoals voorgesteld bij de kandidatuurstelling, in elke volgende fase van de opdracht gegarandeerd.
  • Bewijs van nuttige beroepservaring aan de hand van een portfolio. Hierbij wordt duidelijk gemaakt wat de competenties en de complementariteit van het ontwerpteam zijn. Uit het cv blijkt de ervaring met betrekking tot de uitvoering van relevante referenties en de ervaring en betrouwbaarheid van het ontwerpteam als samenwerkend geheel. Voor de portfolio kan gebruik gemaakt worden van alle informatie over de leden van het ontwerpteam, dit is onder andere tekst-en beeldinformatie, relevante referenties (qua schaal, grootte, complexiteit, budget), werkmethodiek, samenwerkingsprocessen, conceptfilosofie,... en van alle middelen die bijdragen om een duidelijk beeld te geven over de invulling van dit criterium.
  • Bij elke referentieproject wordt zowel het bedrag van de raming als het bedrag van de eindafrekening vermeld. (te beperken tot 20 bladzijden!)

Uit alle kandidaturen worden 5 gegadigden geselecteerd die gevraagd zullen worden om een offerte in te dienen met een visievoorstel. De selectie gebeurt door de aanbesteder in samenspraak en met advies van de werkgroep.

Gunningscriteria:
Nr. Beschrijving Gewicht
1 kwaliteit van concept en visievorming op vlak van stedenbouw, architectuur, interieurinrichting en akoestiek dit gerelateerd aan de ambities en verwachtingen van de opdrachtgever zoals ze geformuleerd zijn in de projectdefinitie. 50
2 de kostenbeheersing: project- en exploitatiekost 20
3 aandacht voor de globale aanpak van duurzaamheid 20
4 planning, fasering en timing van de opdracht 10


Dossier nr. 2013/688
In deze eerste fase kan de toelichtende nota gratis digitaal bekomen worden
Nadere inlichtingen
Stad Kortrijk – Directie Facility
Arch. Tim FASTRÉ
Grote Markt 54, 8500 KORTRIJK
Tel. 056/27.85.61 – Fax 056/27.85.09
E-mail: tim.fastre@kortrijk.be

Indienen kandidaturen
De drager overhandigt de offerte aan de medewerker van het onthaal van de directie facility (bedrijfsvoering), stadhuis, Grote Markt 54 (ingang kant Papenstraat - 2de verdieping) te Kortrijk.

Uiterst tijdstip voor indienen kandidaturen:
vrijdag 6 december 2013, 11:30 u.


Scanpro

II.4) Nieuwbouw klassenvleugel BUSO-school

OOSTAKKER

Oproep tot kandidaatstelling voor een beperkte offerteaanvraagprocedure met het oog op de aanstelling van een ontwerpteam voor de uitvoering van de volledige studieopdracht voor een nieuwbouw klassenvleugel voor BUSO Reynaertschool in de Wolfputstraat nr. 40 te 9041 Oostakker.

Het totale budget voor nieuwbouw met buitenaanleg wordt geraamd op ongeveer 3.505.000 euro ( exclusief BTW en erelonen ). Dit bedrag is louter indicatief om een beeld te schetsen van de ordegrootte. De uit te voeren dienst betreft het opmaken van een ontwerp, het bouwaanvraagdossier, het opmaken van het uitvoeringsdossier, aanbesteding en de controle op de uitvoering van de bouwwerken.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Geldig RSZ-attest
  • Zich niet in een toestand bevinden die aanleiding zou kunnen geven tot uitsluiting van deelname aan overheidsopdrachten
  • Bewijs van verzekering tegen beroepsfouten
  • Een lijst met twee relevante ontwerpen die in eigen naam werden uitgevoerd tijdens de afgelopen vier jaar en die toelaten het conceptuele vermogen te beoordelen (beschrijving van het project, kostprijs, datum van oplevering, naam en adres opdrachtgever).
  • Beschrijving van de organisatie van het bureau met vermelding van de studie- en beroepskwalificaties van de personeelsleden (vakbekwaamheid en relevantie)
  • Indien de ontwerper de intentie heeft om voor de uitvoering van de opdracht samen te werken met derden, dienen deze te worden vermeld in het deelnemingsformulier.
  • De architect die deel uitmaakt van het deelnemende bureau of team moet ingeschreven zijn bij de Orde van Architecten of het bewijs leveren dat hij het beroep van architect mag uitoefenen.

Beoordelingscriteria
  • de algemene ontwerpmatige deskundigheid met betrekking tot de ontwerpopdracht
  • teamsamenstelling, vakbekwaamheid en relevante ervaring.

Dossier nr. GO!-GO/IRW/21720/22623016/2013/1680/DVB
gratis digitaal te bekomen
Nadere inlichtingen
GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
afdeling Infrastructuur Regio West
Arch. Deborah VANDEN BRANDE
Schoonmeersstraat 26, 9000 GENT
Tel. 09/242.48.26 – Fax 09/242.48.01
e-mail: deborah.vanden.brande@g-o.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen:
maandag 9 december 2013, 11.00 u.


Scanpro

II.5) Restauratie pastorie tot multifunctionele bruikbaarheid

BLANDEN

Foto: Luc Desager

Onderhandelingsprocedure voor de aanstelling van een restauratiearchitect voor de restauratie van de pastorie van de parochie Sint-Jan-Evangelist, Haasroodsestraat 72, 3052 Blanden.

De pastorie is integraal geklasseerd en maakt deel uit een beschermd dorpsgezicht. De opdracht moet resulteren in een gebouw dat gerestaureerd is conform de eisen van de entiteit onroerend erfgoed en dat multifunctioneel bruikbaar is voor de parochiegemeenschap.

De opdrachten betreffen geïntegreerde ontwerpopdrachten omvattende architectuur, stabiliteit, speciale technieken (sanitair, HVAC, elektriciteit, milieu, akoestiek,…), EPB-verslaggeving en de veiligheidscoördinatie ( -ontwerp en –verwezenlijking). Deze opsomming is niet limitatief.

Bestek 2013025542
gratis digitaal te bekomen
Nadere inlichtingen
Kerkraad Sint-Jan Evangelist Blanden
Dhr. Roger HAEST
Stosbergstraat 14, 3052 BLANDEN
Tel. 0496/46.82.77 – E: roger.haest@telenet.be

Uiterst tijdstip voor indienen deelnemingsaanvragen:
woensdag 11 december 2013, 16:00 u.

Scanpro

II.6) Studieopdracht voor verbouwing en inrichting havengebouw

ZEEBRUGGE

Open offertevraag.
Studieopdracht voor het verbouwen en de inrichting van het 6de verdiep inclusief de controlekamer (havencoördinatie ruimte), het vervangen en vergroten van het buitenschrijnwerk en het plaatsen van een nieuwe binnentrap van de 5de naar de 6de verdieping.
Plaats: Port Authority Zeebrugge - MBZ, Isabellalaan 1 te 8380 Zeebrugge.


De specifieke eisen (uiteengezet in de technische bepalingen) en de uitzonderlijke ligging (hoogbouw in een vlak landschap aan de kust) vormen een grote uitdaging in dit ontwerp, waarmee de ontwerper zeker rekening dient te houden.

Informatievergadering
dinsdag 26 november 2013 om 10 u.
Port Authority Zeebrugge - MBZ
Isabellalaan 1 te 8380 Zeebrugge

Dossier nr. 2013/AFM/OO/26073
gratis digitaal te bekomen
Indienen offertes
Voor het indienen van de offertes is het gebruik van elektronische middelen verplicht.
De offertes worden elektronisch overgelegd via de e-tendering applicatie.
De met elektronische middelen opgestelde offertes moeten in overeenstemming met artikel 52, § 1 van het KB van 15 juli 2011 worden opgesteld. De offertes moeten worden opgemaakt in PDF-formaat, of in de formaten zoals vermeld in het bestek.
De offertes worden overgelegd via de etendering internetsite:
https://eten.publicprocurement.be
die de naleving waarborgt van de voorwaarden van artikel 52, § 1 van het KB van 15 juli 2011.
Om het indienen door middel van elektronische middelen toe te lichten werd een zip-file 'Elektronisch_Indienen' toegevoegd aan het dossier.

Nadere inlichtingen
Aanbestedingen.afm@bz.vlaanderen.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen:
donderdag 12 december 2013, 10:00 u.
in lokaal 5E01 van het Boudewijngebouw-Boudewijnlaan 30 - bus 60 te 1000 Brussel.


Scanpro

II.7) Ontwerpopdracht voor de bouw van een opleidingscentrum

ANDERLECHT

Ontwerpopdracht voor de bouw van een opleidingscentrum voor technologische en industriële beroepen, ook wel "Competentiepool" genoemd, in het industriepark "Erasmus Noord" te Anderlecht.

Borgtocht: 5 % van het oorspronkelijk opdrachtbedrag zonder btw.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: tot 8 oktober 2014.

Deelnemingsvoorwaarden

Persoonlijke situatie
Voor de offerten ingediend door tijdelijke verenigingen of feitelijke verenigingen zijn de onderstaande bepalingen individueel toepasselijk op alle deelnemers.
Door eenvoudig deel te nemen aan een procedure tot gunning van een overheidsopdracht, verklaart de inschrijver zich niet in één van de uitsluitingsgevallen te bevinden als bedoeld in de artikelen 61-66 KB 15/07/2011. Een inschrijver kan van de deelname aan een opdracht worden uitgesloten indien bij dit nazicht zou blijken dat de verklaring op erewoord niet overeenstemt met zijn persoonlijke toestand op de uiterste datum voor de ontvangst van de offertes. Een regularisatie a posteriori is hoe dan ook onmogelijk. Een dergelijke uitsluiting is eveneens mogelijk indien tijdens het verloop van de procedure zou blijken dat de persoonlijke toestand van de inschrijver niet meer in overeenstemming is met de verklaring op erewoord.

Economische en financiële draagkracht
De inschrijver kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval toont hij aan dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen ter beschikking te stellen (art. 74 KB 15.7.2011). De financiële en economische draagkracht van de inschrijver wordt aangetoond door:
  • het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's,
  • een verklaring van zijn boekhouder betreffende de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is, over ten hoogste de laatste 3 beschikbare boekjaren, afhankelijk van de oprichtingsdatum of van de datum waarop de kandidaat met zijn activiteit is begonnen.
De inschrijver wordt niet geselecteerd indien het bewijs van verzekering niet is bijgevoegd en indien blijkt dat het gemiddelde omzetcijfer van de laatste 3 beschikbare boekjaren niet groter is dan 400.000 EUR.

Vakbekwaamheid
1. Technische bekwaamheid – Referenties. De inschrijver voegt aan zijn dossier de volgende referenties toe:
  • Een referentie betreffende de uitvoering van een ontwerpopdracht met betrekking tot een nieuw bouwwerk bestemd voor een industriële activiteit, dat meer dan 4.000 m² beslaat en een prijskaartje van meer dan 4.000.000 EUR excl. btw had. Deze opdracht moet uitgevoerd zijn door het studiebureau voor architectuur dat deel zal uitmaken van het voorgestelde team.
  • Een referentie betreffende de uitvoering van een ontwerpopdracht met betrekking tot de bouw van een gebouw voor commerciële activiteiten, vorming, cultuur of openbare diensten. Dat gebouw moet een oppervlakte van minstens 1.500 m² beslaan en meer dan 2.000.000 EUR excl. btw hebben gekost. Het moet bovendien gaan om een gebouw dat dagelijks gemiddeld 200 personen of meer ontvangt. Deze opdracht moet uitgevoerd zijn door het studiebureau voor architectuur dat deel zal uitmaken van het voorgestelde team.
  • Minstens een van beide referenties moeten bovendien verband houden met de uitvoering van een passiefgebouw of een gebouw met laag energieverbruik (totaal energieverbruik voor de verwarming en de koeling van de ruimtes beperkt tot 60kWh/(m².jaar)) en uitgevoerd zijn door het bureau voor speciale technieken dat deel zal uitmaken van het voorgestelde team.
Voor elke referentie verschaft de inschrijver aan de BH ten minste volgende informatie:
  • een beknopte omschrijving van het voorwerp van de diensten- of ontwerpopdracht,
  • het bedrag zonder btw van de diensten- of ontwerpopdracht en de datum waarop de opdracht geplaatst werd,
  • het geraamde of gerealiseerde bedrag zonder btw van de werken,
  • de contactgegevens van de publiek- of privaatrechtelijke instanties die optraden als opdrachtgever.
Hij moet bij zijn kandidatuur ook een bewijs van de voorgestelde referenties bijvoegen:
  • indien het diensten aan openbare overheden betreft, dan wordt het bewijs geleverd in de vorm van certificaten uitgegeven of getekend door de bevoegde overheid,
  • indien het diensten aan privépersonen betreft, dan worden de prestaties door hen gecertificeerd of, bij ontstentenis, aangegeven als uitgevoerd door de dienstverlener.
De inschrijver vermeldt tevens wat zijn specifieke verdienste is met betrekking tot de referenties:
  • had de inschrijver of deelgenoot een sturende rol van begin tot einde of kwam de inschrijver of deelgenoot slechts tussen op een bepaald moment (bijvoorbeeld tijdens de uitvoering der werken),
  • had de sturende of beperkte rol van de inschrijver of deelgenoot betrekking op het aspect architectuur of op een ander aspect (bijvoorbeeld stabiliteit of speciale technieken).
Om in aanmerking te worden genomen voor de beoordeling dienen de referenties gerealiseerd te zijn in de loop van de afgelopen drie jaar voorafgaand aan onderhavig publicatie. Hiermee wordt bedoeld dat het project waarnaar de referentie verwijst op het moment van de indiening van de offerte zich bevindt in een toestand waarbij in de loop van de afgelopen drie jaar de bouwvergunning werd afgeleverd, en/of de gunning der werken plaatsvond, en/of de werken in uitvoering zijn , en/of de voorlopige oplevering der werken plaatsvond.

2. Beroepsbekwaamheid. Enkel de inschrijvers die voldoen aan de technische bekwaamheid (referenties) zullen onderworpen worden aan de analyse van de beroepsbekwaamheid. De inschrijver voegt bij zijn offerte de namen en studie- en beroepskwalificaties van de personen die belast zullen zijn met de uitvoering van de opdracht. De BH eist dat de inschrijver een organogram voorlegt waaruit blijkt dat het voorgestelde team:
  • is samengesteld uit een architect of ingenieur-architect, een ingenieur speciale technieken, een stabiliteitsingenieur, een EPB-adviseur, een specialist in akoestiek, een specialist op het vlak van brandveiligheid (compartimentering van de ruimtes, evacuatiewegen, reactie op en bestrijding van een brand, etc.), die allemaal minstens 5 jaar relevante beroepservaring kunnen aantonen,
  • een goede actieve en passieve kennis heeft van het Nederlands en het Frans,
  • over afdoende ervaring beschikt op het vlak van overheidsopdrachten.
Om de studie- en beroepskwalificaties aan te tonen voegt de inschrijver de nodige curricula vitae bij zijn dossier. De inschrijver voegt daarnaast een schriftelijk document bij waarmee hij zich ertoe verbindt om de uitvoering van de studies toe te vertrouwen aan de projectleider en aan het team waarvan hij de persoonlijke referenties heeft overgemaakt. In dat opzicht voegt hij een schriftelijk document bij waarop hij een verklaring in de onderstaande of een gelijkaardige formulering zet en ondertekent:
"Ik ondergetekende,..., wettelijk vertegenwoordiger van de firma ..., verbindt mij ertoe het ontwerp van opdracht 3.29.1.1 formeel toe te wijzen aan de heer/mevrouw (de heren/mevrouwen) ... , waarvan de persoonlijke referenties bij onderhavig document zijn bijgevoegd."
Indien het teamlid niet tewerkgesteld is bij de firma van de kandidaat, dan voegt die laatste eveneens de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging tussen de partijen bij en/of de formele verbintenis van de onderaannemer waarin deze zich verbindt tot deelname aan de uitvoering van onderhavige opdracht voor de taak waarmee hij belast wordt, zoals beschreven in het organogram.

Gunningscriteria
  1. Visie. Weging 55
  2. Honoraria. Weging 30
  3. Raming. Weging 10
  4. Organogram. Weging 5.
Dossier nr. DIT-3.29.1.1.
gratis te bekomen door:
Nadere inlichtingen
Directie Vervoerinfrastructuur
Mevr. A.C. BAUDUIN
Voorlopig Bewindstraat 9 - 15, 1000 BRUSSEL
Tel. 02/739.06.88 - Fax 02/734.20.20
E-mail: aanbestedingen.beliris@mobilit.fgov.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen:
donderdag 12 december 2013, 11:00 u.
bij de Directie Vervoerinfrastructuur, Voorlopig Bewindstraat 9-15 te 1000 Brussel


Scanpro

II.8) Architectuuropdracht Rentmeesterswoning

RIJKHOVEN-BILZEN


De rentmeesterij heeft door haar ligging en geschiedenis een onverbrekelijke band met Alden Biesen. De rentmeesterswoning is een herenhoeve in Maaslandse renaissancestijl. De kern dateert hoofdzakelijk uit de tweede helft van de 17de eeuw. Eind 18de - begin 19de eeuw evolueerde het geheel naar een gesloten complex, om na de Franse revolutie de allures van een landelijk kasteel te krijgen. Het complex illustreert duidelijk de toenmalige landelijke bouwopvatting voor een vierkantshoeve en de geometrische, burgerlijke woonhuisarchitectuur. De vele wapenschilden verwijzen onmiskenbaar naar de rijke geschiedenis van het gebouw, dat sinds december 1999 beschermd is als monument. (Bron: Heemkundekring Bilzen: Bilisium.)

Open offertevraag.

De onderhavige opdracht omvat enkel de diensten en werken die nodig zijn om de Rentmeesterwoning te restaureren en te renoveren (dit veronderstelt tevens bepaalde stabiliteits- en technische studies).

Het is de bedoeling dat na deze werken de Rentmeesterwoning geïntegreerd wordt in een nieuwbouw hotel dat een nog te selecteren hotelexploitant / ontwikkelaar op het aangrenzende perceel zal oprichten. Het hotel zal dus zowel de gerestaureerde en gerenoveerde Rentmeesterwoning als een nieuwbouw omvatten.

Voor alle duidelijkheid, onderhavige opdracht omvat dus niet de inrichting van de Rentmeesterwoning als hotel. Wel omvat onderhavige opdracht het leveren van architecturale diensten voor de restauratie en renovatie van de Rentmeesterwoning naar een gebouw dat de uitbating van een hotel mogelijk maakt. Naderhand (met name na aanstelling van een architect voor het ontwerp en opvolging van de hotelnieuwbouw en begeleiding van de inrichting van de Rentmeesterwoning als hotel) zal er een goede coördinatie nodig zijn tussen de ontwerper-restauratie en de ontwerper-nieuwbouwhotel. Daarbij is het de bedoeling dat, van zodra er een ontwerper-nieuwbouw hotel zal zijn aangesteld, deze verantwoordelijk is voor de algemene coördinatie.

De opdracht wordt opgesplitst in 2 opeenvolgende deelopdrachten.

Deelopdracht I: bouwtechnische studie en kostenraming
De uitvoering van deze deelopdracht moet leiden tot een inzicht in de bouwtechnische waarde van het gebouw met een inschatting van de restauratie- en renovatiekosten. Deze deelopdracht dient uiterlijk 27 januari 2014 om 11.00 u. opgeleverd te worden.

Deelopdracht 1 bestaat uit de volgende fases:
  1. Bouwtechnische studie
    • Een bouwkundige en interieurinspectie van het gebouw, incl. rapport;
    • Een diagnosenota die inzicht geeft in de technische en fysische problemen van de Rentmeesterwoning. Deze nota interpreteert de gebreken inzake aard en toestand van funderingen, stabiliteit, constructie, metselwerk, parement, voegwerk, gevelafwerking, dakbedekking, draagstructuur, vloeren, ankers, schrijnwerk, hang- en sluitwerk, houtrot en schimmelaantasting, vochtplekken, afvoer en riolering, gewelven, bepleistering, stucwerk, decoratie, beglazing, elektrische uitrusting, verwarmingsinstallatie, sanitair en waterleiding, … (niet limitatieve lijst).
  2. Kostenraming: op basis van recente opmetingsplannen (aangeleverd door de Opdrachtgever) en de diagnosenota wordt vervolgens een kostenraming opgemaakt. De Architect dient hiertoe in eerste instantie een aantal varianten inzake herbestemming van de Rentmeesterwoning tot hotelontwikkeling, rekening houdend met de later te realiseren nieuwbouw hoteluitbreiding, uit te werken. De dienstverlener maakt vervolgens voor deze verschillende varianten een kostenraming dewelke omvat:
    • Gedetailleerde raming voor de "casco" restauratiekosten van de Rentmeesterwoning;
    • Een conceptraming voor de inrichting van de Rentmeesterwoning tot een gebruiksklaar hotel conform de huidige comfort- en veiligheidseisen van een viersterren hotel (incl. HVAC, elektrische installaties, brandinstallaties, sanitair, …).
Deelopdracht II
Opmaak bouwhistorische nota, bestemmingsnota en -plan en restauratiedossier, indienen en opvolgen van het restauratiedossier bij Onroerend Erfgoed, opmaak en indienen vergunningsaanvraagdossiers in samenwerking met ontwerper van het nieuwbouw hotel, opvolging restauratiewerken.

Hierbij zal de op de Opdracht van toepassing zijnde regelgeving inzake Onroerend Erfgoed moeten gerespecteerd worden. De precieze draagwijdte van deze regelgeving in functie van voorliggende Opdracht wordt in ieder geval voor de uitvoering van de Opdracht uitvoerig besproken met de Opdrachtgever.

De uitvoering van deze deelopdracht moet in samenwerking met de nog aan te stellen ontwerper voor de uitwerking en opvolging van het nieuwbouw hotel, leiden tot een nieuwe hotelontwikkeling op de site van de Rentmeesterwoning.

In functie van de uitvoering van deze Opdracht, gelden de verplichtingen die worden opgelegd door (de regelgeving inzake) de Orde van Architecten, zoals van toepassing in Vlaanderen, onverkort.

Coördinatieopdracht tijdens de uitvoering van deelopdracht I:
de Opdrachtnemer van onderhavige opdracht wordt beschouwd als leidinggevende voor het totale project tijdens de uitvoering van deelopdracht I. Tot zijn opdracht behoren alle diensten die betrekking hebben op de communicatie met de opdrachtgever en alle advies-, subsidies- en vergunningverlenende overheidsinstanties en op de coördinatie van gespecialiseerde studies (stabiliteitsstudies, technische studies, niet limitatief ) met als doel de realisatie van de in deelopdracht I omschreven studies.

Coördinatieopdracht tijdens de uitvoering van tijdens deelopdracht II:
vanaf de uitvoering van deelopdracht II wordt in principe de ontwerper-nieuwbouw hotel beschouwd als coördinerende architect voor het hele project. De coördinatieopdracht van onderhavige Opdrachtnemer is dan beperkt tot de coördinatie van het eigen team (hierin inbegrepen alle eigen onderaannemers die instaan voor een deelaspect van onderhavige opdracht).

Bijkomende aspecten inbegrepen in de architectuuropdracht:
studies inzake speciale technieken, stabiliteit, EPB en veiligheidscoördinatie.

Voor alle duidelijkheid: de architectuuropdracht voor de realisatie van een nieuwbouw hotel op het terrein gelegen naast de Rentmeesterwoning maakt niet het voorwerp uit van onderhavige opdracht. Echter, de kandidaatstelling voor onderhavige opdracht of het feit dat onderhavige opdracht zou worden gegund aan een bepaalde partij, sluit niet uit dat dergelijke kandidaat of partij zich alsnog kandidaat kan stellen voor de opdracht ivm. de nieuwbouw.

Dossier
gratis digitaal te bekomen
Nadere inlichtingen
Limburgse Reconversiemaatschappij
Dhr. Sven BOGAERTS
Kempische Steenweg 555, 3500 HASSELT
Tel. 011/12.68.64 - E-mail: s.bogaerts@lrm.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening offertes:
vrijdag 13 december 2013, 09:30 u.
in het Stedelijk administratief centrum, raadszaal, 1ste verdieping, Deken Paquayplein 1 te 3740 Bilzen.


Scanpro

II.9) Ontwerpers voor sociale huisvestingsprojecten in 2014

SINT-PIETERS-LEEUW

Oproep tot kandidatuurstelling voor architectenopdrachten voor sociale huisvestingsprojecten.

Deelnemingsvoorwaarden
  • lid zijn van de Orde van Architecten.
  • zie bestek.

Bestek "ontwerpers 2014" op te vragen via katrien.depuydt@volkshuisvesting.be

Nadere inlichtingen
Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting cvba
Mevr. Katrien DEPUYDT
Bezemstraat 83 B 131, 1600 SINT-PIETERS-LEEUW
Tel. 02/371.03.31 – fax 02/378.28.96
E-mail: katrien.depuydt@volkshuisvesting.be

Uiterst tijdstip voor indienen kandidaturen:
maandag 16 december 2013, 12:00 u.


Scanpro

II.10) Restauratie kasteel in het Tournay-Solvaypark

WATERMAAL-BOSVOORDE


Opdracht als projectontwerper voor de restauratie van het kasteel in het Tournay-Solvaypark.
Open offertevraag.

Om technische redenen worden de prestaties die in het kader van deze opdracht moeten worden geleverd, opgesplitst in verschillende delen. Voor de detailbeschrijving van de delen: zie hoofdstuk VII- (Beschrijvende bepalingen), van het bestek.

Een aantal zijn vast (delen 1 tot 3), de andere zijn voorwaardelijk (delen 4 tot 6). De aanbestedende dienst bestelt elk deel met een 'Werkopdracht' die conform de voorwaarden van het bijzonder bestek wordt afgeleverd. Elke bestelling ('Werkopdracht') wordt als een aparte opdracht beschouwd en staat los van de uitvoering van andere bestellingen.

Borgtocht: 5% van het bedrag van elk uit te voeren deel.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen:
tot 22 juni 2014.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Door eenvoudig deel te nemen aan een procedure tot gunning van een overheidsopdracht, verklaart de inschrijver op erewoord zich niet in één van de uitsluitingsgevallen te bevinden als bedoeld in de artikel 62 en 63 van het K.B. van 15/07/2011 (Het KB "plaatsing").
  • Bewijs van verzekering tegen beroepsrisico's, met relevante dekking voor het ontwerp in kwestie.
  • Een verklaring betreffende de totale omzet over ten hoogste de laatste drie beschikbare boekjaren, afhankelijk van de oprichtingsdatum of van de datum waarop de kandidaat of de inschrijver met zijn activiteit is begonnen, voor zover de informatie over deze omzetcijfers beschikbaar is. De minimum jaaromzet (gemiddelde van 3 boekjaren) bedraagt 350.000 euro en het resultaat van de laatste drie boekjaren moet positief zijn. In het geval van een tijdelijke vereniging worden de omzetcijfers opgeteld. Er wordt geen rekening gehouden met omzetcijfers van onderaannemers. Bij gebrek aan de hiervoor vermelde documenten, kan de economische en financiële draagkracht worden aangetoond door om het even welk ander document dat de aanbestedende dienst als geschikt beschouwt.
  • De inschrijver toont zijn beroepsbekwaamheid aan voor wat betreft het leveren van diensten om de restauratie van een onroerend erfgoed in de zin van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO) tot een goed einde te brengen in een speciale zone voor natuurbehoud 'Natura 2000' door:
    • het voorleggen van minimum drie referenties van relevante ontwerpopdrachten voor werken met een vergelijkbaar of groter budget dan bij dit project. Ze geven een beeld van de werkwijze van de inschrijver, van zijn kennis, zijn doelmatigheid, zijn ervaring en zijn betrouwbaarheid, van de opties waarover hij beschikt en van de motivering van zijn keuzes voor elk van de volgende domeinen:
      1. een referentie voor de restauratie van een beschermd gebouw. De uitgevoerde bouwkundige opdracht moet een volledige opdracht zijn voor een reconversie van het beginstadium tot de definitieve oplevering.
      2. een referentie voor de integratie van speciale technieken in een complexe inrichting. De inschrijver moet belast zijn met de opdracht om de voorzieningen met de speciale technieken te ontwerpen en moet hebben ingestaan voor de coördinatie van deze studies en voor de integratie van de technieken in het bouwkundige ontwerp;
      3. een referentie voor de renovatie van een gebouw in een speciale zone voor natuurbehoud 'Natura 2000' met gevolgen voor de zone.

    Dossier nr. BM-GAP/13-06
    gratis digitaal te bekomen
    Nadere inlichtingen
    Bijkomende inlichtingen kunnen verkregen worden bij
    Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Grondregie, administratief en patrimoniaal beheer, Mevrouw Marie DEWULF,
    CCN-gebouw, Vooruitgangstraat 80 bus 1, 1035 Brussel
    Tel.: 02/204.23.84 – madewulf@mrbc.irisnet.be

    Uiterst tijdstip voor ontvangste en openbare opening offertes:
    dinsdag 24 december 2013 te 10:30 u.
    Vooruitgangstraat 80, bus 1 Brussel, 10e verdieping, Noord.

Scanpro

II.11) Ontwerper voor bouw van ongeveer 25 sociale woningen

ELSENE

Kandidaatoproep om een ontwerper aan te stellen met het oog op de bouw van ongeveer 25 sociale woningen (passiefnorm) op de hoek van de Boondaalsesteenweg en de Voltastraat te 1050 Elsene.

Uitvoeringstermijn: 13 mei 2014 – 13 mei 2017.
Geen borgsom.

De opdracht heeft betrekking op de aanstelling van een ontwerper, belast met de volledige opdracht voor de studie en de opvolging van de bouwwerken van ongeveer 25 woningen (passiefnorm), die als volgt zijn uitgesplitst:
  • 12 appartementen met 1 slaapkamer;
  • 5 appartementen met 2 slaapkamers waarvan 2 PBM-appartementen;
  • 8 appartementen met 3 slaapkamers.
Een verschil van 10% meer of minder kan worden toegestaan.


Het terrein waarop het project betrekking heeft, bevindt zich in de gemeente Elsene binnenin een huizenblok, gelegen tussen de Boondaalsesteenweg en de Voltstraat en tussen het kerkhof van Elsene en de gebouwen van de voormalige elektriciteitsregie van Elsene. Het betreft een bouwterrein met een oppervlakte van ongeveer 1.016 m² dat zich binnen de grenzen bevindt van een BBP van een huizenblokgedeelte

Het budget van de werken beloopt 2.911.125 euro, excl. BTW.

De procedure verloopt in 2 fasen.

Fase 1: Indiening van de kandidaturen.
Na de bekendmaking van de opdracht dienen de kandidaten een dossier in met de documenten waarmee de kwaliteitsselectie kan plaatsvinden. De technische bekwaamheid van de kandidaat wordt aan de hand van kwaliteitsselectiecriteria door een comité van experts geëvalueerd. Op basis van die criteria worden de kandidaten geselecteerd die worden uitgenodigd om een offerte in te dienen.

Fase 2: Indiening van de offertes op basis van de selectie fase 1.
Voor deze opdracht wenst de aanbestedende overheid een multidisciplinair team aan te stellen dat bestaat uit een architect, een ingenieur stabiliteit, een ingenieur bijzondere technieken, een EPB-adviseur en een veiligheids- en gezondheidscoördinator.

Na de eerste fase worden de geselecteerde kandidaten verzocht om een offerte in te dienen. De beschrijving van de opdracht en de praktische modaliteiten betreffende de indiening van een offerte worden uiteengezet in een bijzonder bestek dat aan de kandidaten die verzocht worden in te schrijven, wordt toegestuurd.
De BGHM doet een beroep op een adviescomité om haar te begeleiden bij de keuze van de opdrachtnemer.
Dat comité bestaat uit door de aanbestedende overheid aangestelde experts en wordt ermee belast de kwaliteit van de ingediende offertes te onderzoeken en de aanbestedende overheid een omstandig advies te verstrekken over de ingediende offertes. Het gaat louter om een advies. Uiteindelijk maakt de Raad van Bestuur van de BGHM de definitieve toewijzingskeuze op basis van dat advies.

Voor de 2e fase wordt een vergoeding van 6.000 euro toegekend aan de inschrijvers aan wie de opdracht niet wordt toegekend en die een regelmatige en volledige offerte hebben ingediend en die volgens het advies van het adviescomité ten minste 50% van de punten hebben behaald. Aangezien het een vergoeding betreft, wordt er geen BTW toegepast.

Multidisciplinair team
De aanbestedende overheid wenst een rechtstreekse contractuele relatie te hebben met een multidisciplinair team dat bestaat uit een architect, een ingenieur stabiliteit, een ingenieur bijzondere technieken, een EPB-adviseur en een veiligheids- en gezondheidscoördinator.
In de veronderstelling dat het specifieke personeel, dat nodig is om alle voorziene opdrachten uit te voeren, zich niet binnen eenzelfde professionele structuur bevindt, wordt een team van medewerkers gevormd in een groepering zonder rechtspersoonlijkheid. De verschillende fysieke of morele personen die deze groepering vormen, handelen gezamenlijk namens de groepering. De architect vertegenwoordigt de groepering ten opzichte van de aanbestedende overheid en is belast met de coördinatie van de studies en van de prestaties van de andere leden van de groepering.
Elk lid van de groepering zonder rechtspersoonlijkheid ondertekent de kandidatuur.
Kandidaturen die de opdrachtgever vanaf de selectiefase niet kunnen verzekeren van deze contractuele relatie te zullen genieten, worden verworpen.

Honoraria
Het globale honorariumtarief wordt forfaitair bepaald op 12 % van het bedrag van de bij de indiening van de offerte geraamde werken, ongeacht het werkelijke uitvoeringsbedrag der werken.

De inschrijver doet een honorariumaanbod dat gebaseerd is op het bedrag van de werken dat hij heeft geraamd in de bij zijn offerte bijgevoegde documenten en geeft aan de hand van een percentage weer hoe de honoraria zijn verdeeld tussen de diverse optredende partijen (architecten, stabiliteit, bijzondere technieken, veiligheids- en gezondheidscoördinatie, EPB-opdracht,…).

Als het project wijzigingen onderging als gevolg van wijzigingen waarvan beide partijen in dit stadium van de procedure geen kennis hebben, wordt het bedrag van de honoraria bepaald ten belope van de hiervoor vermelde percentages berekend op basis van het door de ontwerper geraamde bedrag van de wijziging.

Het kandidatuurdossier
Kandidaten worden verzocht hun kandidaatsdossier op papier in te dienen in 3 exemplaren (waarvan één origineel en 2 ongebonden kopieën) en een kopie in Pdf op CD. Alle exemplaren van het kandidaatsdossier bestaan uit een behoorlijk ingevuld en ondertekend kandidaatsformulier (document conform aan het bij onderhavige bekendmaking van opdracht gevoegde model). Het type vereniging tussen de kandidaten moet gepreciseerd worden en een afschrift van het contract moet bijgevoegd worden.
Alle andere documenten waarvan de voorlegging vereist is op basis van onderhavige aankondiging van opdracht moeten aanwezig zijn en in de aangegeven volgorde ingediend worden.

Kandidaten sturen hun deelnemingsaanvraag per aangetekende brief toe naar of dienen deze tegen ontvangstbewijs in op het adres van de aanbestedende overheid en maken hiervoor gebruik van een DUBBELE ENVELOP met de vermelding: "Overheidsopdracht voor diensten – NIET OPENMAKEN " en de vermelding van het project waarvoor er wordt gekandideerd. De poststempel of het ontvangstbewijs gelden als bewijs.

Deelnemingsvoorwaarden

A. Voor de Architect
  1. Document 1: opgave van het inschrijvingsnummer bij de Orde van Architecten in de provincie waarvan hij afkomstig is.
  2. Document 2: verklaring op erewoord dat ze zich niet in een uitsluitingsgeval bevinden voorzien in artikel 61, §§1en 2 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011.
  3. Document 3: uittreksel uit het strafregister of een gelijkwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke of bevoegde administratieve overheid.
  4. Document 4: verklaring op erewoord dat er geen bezoldigd personeel wordt tewerkgesteld of indien de projectontwerper bezoldigd personeel in dienst heeft, een verklaring van de R.S.Z. (origineel exemplaar met droge zegel van de instelling), waaruit blijkt dat hij in orde is met zijn bijdragen, conform artikel 62 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011.
  5. Document 5: bewijs dat de kandidaat in orde is met de beroepsverzekering.
  6. Document 6: attest waaruit blijkt dat de kandidaat voldaan heeft aan zijn beroepsmatige fiscale verplichtingen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is. Het attest heeft betrekking op de laatste afgelopen fiscale periode vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de kandidaturen.
  7. Document 7: praktische kennis van de procedures betreffende overheidsopdrachten: de voorlegging van een attest betreffende een voltooide opdracht voor een opdrachtgever onderworpen aan de overheidsopdrachten op het moment van de indiening van de offerte en vervuld tijdens de afgelopen tien jaar (het moet een door de bevoegde overheid verstrekt of meeondertekend getuigschrift gaan, krachtens artikel 72, 7° van het koninklijk besluit van 15 juli 2011).
  8. Document 8: praktische ervaring met de verwezenlijking van collectieve woningen: de voorlegging van een attest van goede uitvoering betreffende een opdracht van verwezenlijking van collectieve woningen die voltooid is op het moment dat de offerte wordt ingediend en de afgelopen vijf jaar werd uitgevoerd.
B. Voor de andere leden van het team (ingenieurs, VG-coördinator, EPB-adviseur)
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7.  
  8.  
  9. Document 9: kopie van het studiegetuigschrift.
Voor de studies van de bijzondere technieken: naleving van de wet van 11 september 1933 op de bescherming van de titels van hoger onderwijs. De kandidaat voegt bij zijn kandidatuur een kopie van de studietitels van de fysieke persoon die belast wordt met de opdracht, dat zijn hoedanigheid van burgerlijk ingenieur in elektromechanica of in elektriciteit of van burgerlijk ingenieur in de bouw of van industrieel ingenieur en/of bezit van een masterdiploma in de industriële wetenschappen met de optie bouw, elektromechanica of elektriciteit aantoont. De fysieke persoon die belast is met de opdracht, zal moeten beschikken over een titel tijdens de uitvoering van de opdracht die hem toelaat de inschrijvende ingenieur-adviseur of het inschrijvende ingenieurs-adviesbureau aan te stellen.

Voor de stabiliteitsstudies
Naleving van de wet van 11 september 1933 op de bescherming van de titels van hoger onderwijs.
De kandidaat voegt bij zijn kandidatuur een kopie van de onderwijskwalificaties van de fysieke persoon die belast wordt met de opdracht, die zijn hoedanigheid van burgerlijk ingenieur in de bouw of burgerlijk ingenieur - architect aantonen. De fysieke persoon die belast wordt met de opdracht, zal moeten beschikken over een titel tijdens de uitvoering van de opdracht die hem toelaat de inschrijvende ingenieur-adviseur of het inschrijvend ingenieurs-adviesbureau aan te stellen.

Voor de opdracht EPB-adviseur
Naleving van het Besluit van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 19 juni 2008 betreffende de officiële goedkeuring van de EPB-adviseurs:
De kandidaat voegt bij zijn kandidatuur een kopie van de kennisgeving van de officiële goedkeuring voor de uitoefening van de opdracht van EPB-adviseur, overeenkomstig het Besluit van de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 19 juni 2008 betreffende de officiële goedkeuring van de EPB-adviseurs die werd afgeleverd door het Brussels Instituut voor Milieubeheer. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor de verlening van een officiële goedkeuring te controleren op de website van het BIM.

Voor de veiligheids- en gezondheidscoördinator
Kwalificaties vereist op basis van de artikelen 55 t/m 65septies van het koninklijk besluit van 25/1/2001 en van de besluiten die het wijzigen: vereiste referenties: kopie van de studiegetuigschriften, de getuigschriften betreffende de vereiste opleidingen en verklaring op erewoord over de vereiste ervaring te beschikken.
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7.  
  8.  
  9.  
  10. Document 10: verklaring op erewoord dat ze zich niet in een uitsluitingsgeval bevinden voorzien in artikel 61, §§1 et 2 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011.
  11. Document 11: uittreksel uit het strafregister of een gelijkwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke of bevoegde administratieve overheid.
  12. Document 12: verklaring op erewoord dat er geen bezoldigd personeel wordt tewerkgesteld of indien de projectontwerper bezoldigd personeel in dienst heeft, een verklaring van de R.S.Z. (origineel exemplaar met droge zegel van de instelling), waaruit blijkt dat hij in orde is met zijn bijdragen, conform artikel 62 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011, of een gelijkwaardig attest voor buitenlandse inschrijvers conform datzelfde artikel.
  13. Document 13: bewijs dat de kandidaat in orde is met de beroepsverzekering.
  14. Document 14: attest waaruit blijkt dat de kandidaat voldaan heeft aan zijn beroepsmatige fiscale verplichtingen. Het attest heeft betrekking op de laatste afgelopen fiscale periode vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de kandidaturen.
Objectieve selectiecriteria
De vermindering van het aantal kandidaturen is gebaseerd op de analyse van de knowhow en ervaring van de kandidaat, in het bijzonder de ervaring in de bouw van woningen, alsook de knowhow in het zoeken naar vernieuwende oplossingen die aangepast zijn aan de context van het project zoals beschreven in het voorwerp van de opdracht. Deze aspecten worden geëvalueerd aan de hand van de hierna vereiste documenten.

A. Voor de architect:
Methodologie: vereiste referentie: 
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7.  
  8.  
  9.  
  10.  
  11.  
  12.  
  13.  
  14.  
  15. Document 15: De architect stelt een nota op waarin de gedetailleerde samenstelling wordt uitgelegd van de teams die worden voorgesteld om te voldoen aan deze kandidatuur en de taakverdeling van elke partner (organigram). Uit dat document moet ook duidelijk blijken wie wat doet (projectleider, gesprekspartner, bouwplaatopvolging, ontwerp…) (maximum 2 A4-pagina's A4). → Die nota wordt op 5 punten gequoteerd. Ervaring dankzij voorgaande opdrachten: vereiste referenties: -
  16. Document 16: Lijst van de diensten. Om een oordeel over hun ervaring te kunnen vellen, moeten de architecten een lijst bezorgen met diensten die zij geleverd hebben in de loop van de afgelopen vijf jaar en waarbij ten minste het stadium werd bereikt waarin de aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning werd ingediend. Deze genummerde lijst vermeldt:
    • de ligging,
    • het interventietype (renovatie, nieuwbouw,…),
    • het gebouwtype (bestemming),
    • het geraamde bedrag van de werken en het eindbedrag,
    • de behaalde energiecoëfficiënt,
    • de datum van verwezenlijking en/of vorderingsstadium,
    • de identiteit van de bouwheer,
    • de rol van de kandidaat voor elk project. In voorkomend geval wordt voor alle referenties het door de bouwheer uitgereikte getuigschrift van goede uitvoering afgeleverd. → De lijst van de diensten worden gequoteerd op 20 punten en er wordt met de volgende criteria rekening gehouden: Kwaliteit van alle projecten: 15 punten. De kwaliteit wordt geëvalueerd op basis van de technische en budgettaire capaciteiten van de kandidaat. Presentatie: 5 punten –
  17. Document 17: 3 referenties per project waarvoor hij inschrijft. Om te kunnen beoordelen of de architecten in staat zijn om het project te kunnen verwezenlijken, moeten zij voor elk project waarvoor zij zich inschrijven drie opdrachtreferenties indienen. Het moet om drie referenties gaan waarvan er ten minste 2 betrekking hebben op de bouw van collectieve woningen, eventueel met collectieve uitrustingen. Die 3 referenties moeten voltooid zijn op het moment waarop de kandidatuur wordt ingediend. Het moet gaan om opdrachten die de afgelopen vijf jaar werden uitgevoerd en die zij het meest relevant beschouwen om hun ervaring in het kader van de uitvoering van onderhavige opdrachten te doen gelden. Die 3 referenties zijn gelijkaardig in termen van programma, en/of omvang en/of budget. Als een referentie die 3 criteria cumuleert, kan deze, indien relevant, gewaardeerd worden. Elke referentie wordt voorgesteld op 4 A4-pagina's maximum, met niet meer dan één pagina tekst en 3 pagina's illustraties waarvan ten minste 3 plannen (liggingsplan, plan waaruit de organisatie van de gebouwen en de binneninrichting blijkt) en waarmee alle verwachte bekwaamheden kunnen worden beoordeeld. Voor elke referentie wordt het volgende vermeld:
    • de ligging,
    • het interventietype (renovatie, nieuwbouw,…),
    • het gebouwtype (bestemming),
    • het geraamde bedrag van de werken en het eindbedrag,
    • de behaalde energiecoëfficiënt,
    • de datum van verwezenlijking en/of vorderingsstadium,
    • de identiteit van de bouwheer,
    • de rol van de kandidaat voor elk project.
    Voor alle referenties is een getuigschrift van goede uitvoering vereist. Als niet alle inlichtingen worden verstrekt, kunnen de bekwaamheden van de kandidaat niet correct worden geëvalueerd en zal de quotering hierdoor bijgevolg worden beïnvloed. Voorafgaandelijk aan de voorstelling van die referenties wordt voor elke referentie een schriftelijke nota (1 A4-pagina) voorgesteld. In die nota moet gerechtvaardigd worden waarom de geselecteerde referentie relevant beschouwd wordt voor het voorwerp van de opdracht, het programma ervan en de verwachte bekwaamheden. De rechtvaardiging moet betrekking hebben op de programmaspecificiteiten van de opdracht en de inbreng waarvoor de ervaring van de kandidaat kan zorgen voor de verwezenlijking ervan. Er is een voorlegging van drie referenties per project vereist (die referenties kunnen voor verscheiden projecten dezelfde zijn). De referenties worden gebruikt om na te gaan of de kandidaat in staat is:
    • om op de schaal van een wijk na te denken;
    • te voldoen aan een bepaald programma ;
    • om kwaliteitsvolle woningen te ontwerpen (ruimtelijke kwaliteit van de vertrekken, functionaliteit en duurzaamheid) ;
    • een bouwwerk tot een goed einde te brengen.
    Bijzondere aandacht wordt besteed aan de relevantie van de referenties en het verband ervan met het gekozen project. De kwaliteit van de referentie vormt een ondergeschikt criterium waarmee een onderscheid kan worden gemaakt tussen de kandidaten die aan de andere selectiecriteria voldoen. Bij de evaluatie van de kandidaturen wordt rekening gehouden met de helderheid en duidelijkheid van de kandidaturen en de naleving van de formele samenstelling van het dossier (rangorde van de documenten). → De referenties en de verantwoordingsnota's worden gequoteerd op 70 punten.
B. Voor de ingenieurs stabiliteit en bijzondere technieken: -
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7.  
  8.  
  9.  
  10.  
  11.  
  12.  
  13.  
  14.  
  15.  
  16.  
  17.  
  18. Document 18: Ervaring uit voorgaande opdrachten: de ingenieurs stellen een opdrachtreferentie voor die betrekking heeft op een project dat voltooid is op het moment dat de kandidatuur wordt ingediend en die voltooid werd tijdens de afgelopen 5 jaar en die zij het meest relevant beschouwen om hun ervaring in het kader van de uitvoering van onderhavige opdracht te doen gelden (beschrijving van het voorwerp van de opdracht, bedrag van de werken en de honoraria, vermelding van de bouwheer). → Die referenties worden gequoteerd op 5 punten.
Projectfiche
gratis digitaal te bekomen
Nadere inlichtingen
Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij
Dhr. Thierry WAEGEMANS
Jourdanstraat 45-55, 1060 SINT-GILLIS
Tel. 02/533.19.11 – E: twaegemans@slrb.irisnet.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen:
maandag 6 januari 2013, 14:27 u.


Scanpro

II.12) Uitbreiding Woonzorgcentrum Ter Luchte

OOSTKAMP

Uitbreiding Woonzorgcentrum Ter Luchte - Studieopdracht voor architectuur, stabiliteit en technieken met inbegrip van veiligheidscoördinatie en EPB-verslaggeving.
Plaats: Sint-Elooisstraat 87 te 8020 Oostkamp.

Borgtocht: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Een attest dat uitgereikt werd door de bevoegde overheid en waarin bevestigd wordt dat de inschrijver voldaan heeft aan zijn verplichtingen inzake betaling van de bijdragen voor de sociale zekerheid, tot en met diegene die slaan op het 2e kalenderkwartaal van 2013.
  • Een verklaring op eer dat de kandidaat (architectuur, technieken, stabiliteit, masterplan, veiligheidscoördinatie, EPB-verslaggever) voldaan heeft aan zijn verplichtingen inzake sociale zekerheid; een verzekering tegen beroepsrisico's heeft afgesloten waarvan de voorwaarden en de dekking in overeenstemming zijn met de huidige opdracht; de originele attesten hiervan zal aanleveren ten laatste veertien kalenderdagen na het eventuele bericht van selectie van de kandidaat.
  • Een verklaring op eer dat de inschrijver zich niet bevindt in een toestand van uitsluiting zoals bedoeld in artikel 61 §§ 1 en 2 van het koninklijk besluit van 15/07/2011.
  • Een passende bankverklaring opgesteld overeenkomstig het model vervat in bijlage 3 van het KB van 15 juli 2011.
  • Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's.
  • Het bewijs van inschrijving op de tabel van de Orde van Architecten van één of meerdere perso(o)nen die deel zal (zullen) uitmaken van het ontwerpteam (origineel attest of een voor éénsluitend verklaard afschrift, maximum 1 jaar oud).
  • De veiligheidscoördinator dient het bewijs te leveren te voldoen aan de voorwaarden opgelegd aan de veiligheidscoördinatoren beschreven in het Art. 59 van het KB Tijdelijke en mobiele bouwplaatsen. Tevens zal hij het bewijs leveren van relevante kennis op vlak van de veiligheidscoördinatie door het voorleggen van documenten, procedures, ..., die zullen gebruikt worden tijdens de uitvoering van de opdracht (veiligheids- en gezondheidsplan, coördinatiedagboek, postinterventiedossier, ...).
  • De EPB-verslaggever dient het bewijs te leveren van registratie als EPB-Verslaggever/Energiedeskundige.
  • Minimum twee referenties van gelijkwaardige projecten, voor een openbaar bestuur of een privaatrechterlijke persoon, die door de kandidaat (architectuur, technieken, stabiliteit) zelf ontworpen werden met inbegrip van de opvolging en controle der werken en waarvan de ingebruikname of de start der werken dateert van na 01/01/2005. De inschrijver mag verschillende referenties opgeven voor het architectuurontwerp, de stabiliteitsstudie en de studie technische installaties, wel dient hij dan voor elk maximaal 2 relevante referenties op te geven.
  • De referenties worden voor het deel architectuurontwerp en studie technieken als gelijkwaardig beschouwd indien de totale netto-bouwkost (ruwbouw, afwerking en technische installaties, excl. erelonen en BTW) minimum 2.500.000 EUR bedraagt en zij betrekking heeft op de realisatie van een woonzorgcentrum, assistentiewoningen of serviceflats voor een openbaar bestuur of een privaatrechterlijk persoon. Voor de ingediende referenties dienen attesten met volgende elementen meegedeeld te worden:
    • projectnaam en beschrijving van het referentieproject;
    • bouwheer mèt adres, telefoonnummer en contactpersoon;
    • de naam van de ontwerpers en de juiste omschrijving van de studieopdracht die aan hen werd toegewezen;
    • kostprijs der werken volgens eindafrekening (excl. BTW en erelonen);
    • definitieve plannen (leesbare schaal) en foto's van het referentieproject;
    • datum start der werken en/of datum van ingebruikname;
    • origineel ondertekend attest van goede uitvoering goedgekeurd door de bouwheer.
    In geval er onvoldoende of geen kandidaturen beantwoorden aan de minimumeisen inzake referenties, behoudt de aanbestedende overheid zich het recht voor kandidaturen die niet voldoen aan de minimumeisen inzake referenties zoals hoger omschreven toch in overweging te nemen.
  • Het staat de kandidaat vrij om een samenwerkingsverband aan te gaan met andere architecten en studiebureaus. De vorm van het samenwerkingsverband (tijdelijke vereniging, onderaannemingsverband, ...) mag door de kandidaat vrij gekozen worden. In dit geval dient een door alle leden van het samenwerkingsverband ondertekend document bijgevoegd dat de taakverdeling van elk lid van het samenwerkingsverband duidelijk omschrijft. Tevens dienen de verlangde bewijsstukken/documenten, zoals hierboven vermeld, voor alle leden van het samenwerkingsverband (tijdelijke vereniging, onderaanneming, …) bij de kandidatuurstelling gevoegd te worden, met dien verstande dat elk lid van het samenwerkingsverband voor wat de referenties betreft enkel voor het gedeelte waarvoor hij in de taakverdeling voorkomt, referentie dient te bewijzen en te attesteren.
  • Wanneer een referentie betrekking heeft op een tijdelijke vereniging kan een lid van de tijdelijke vereniging zich alleen kandidaat stellen met gebruik van deze referentie, op voorwaarde dat hij aantoont dat hij een wezenlijk deel van de betrokken opdracht op zich nam. De beoordeling van het feit dat het een wezenlijk deel betreft zal gebeuren door de aanbestedende overheid. Het bewijs dat de kandidaat (architectuur, technieken, stabiliteit) over voldoende kennis en ervaring beschikt op het gebied van de toepassing van de wetgeving op de overheidsopdrachten.

Gunningscriteria
  1. Conceptnota / visie van de te realiseren opdracht. Weging 50.
  2. Plan van aanpak met tijdsindicatie. Weging: 20.
  3. Prijs. Weging: 20.
  4. Systeem van budgetbewaking. Weging: 20.
Dossier 2013/051
  • Het bestek ligt ter inzage in de dienst Technische ondersteuning van het OCMW Oostkamp, Siemenslaan 1 te 8020 Oostkamp.
  • Het bestek kan tot 6 januari 2014 aangekocht worden mits voorafgaandelijke storting van 10 euro op het rekeningnummer van het OCMW Oostkamp: BE98.0910.0092.7993 BIC: GKCC BE BB.

Nadere inlichtingen
OCMW Oostkamp
Mevrouw Sofie CLAEYS
Siemenslaan 1, 8020 OOSTKAMP

Uiterst tijdstip voor indiening en opening offertes:
dinsdag 14 januari 2014, 11:00 u.
OostCampus, Siemenslaan 1 te 8020 Oostkamp.
Tel. 050/81.98.01 – E: sofie.claeys@oostkamp.be


Scanpro

II. 13) Ontwerper voor de aanbouw van een nieuw duurzaam zwembad

EEKLO

Onderhandelingsprocedure voor het aanstellen van een ontwerper voor de aanbouw van een nieuw duurzaam zwembad aan het bestaande sporthallencomplex te Eeklo, B.L. Pussemierstraat 157.

De stad Eeklo heeft beslist over te gaan tot de bouw van een nieuw zwembad, op de site van het sportcentrum, gelegen tussen Burg. Lionel Pussemierstraat, Burg. L. Van Dammelaan en Scoutspad.

Het betreft een 25 m bad met beperkte recreatieve voorzieningen en annexe functies. Het zwembad is in te plannen rond het bestaande sporthallencomplex. Bedoeling is een nieuwe centrale inkom (= tussengebouw) te creëren waar ook andere functies in opgenomen kunnen worden (huisvesten sportdienst, fitness, …). Mogelijkheden om op de site op termijn een sporthotel en een buitenschoolse kinderopvang te bouwen dienen mee onderzocht te worden.
De voorziene centrale stookruimte zal het gehele gebouwencomplex bedienen.

Beperkte aanpassingen aan het bestaande gebouw zullen noodzakelijk zijn i.f.v. de aanbouw van het nieuw gedeelte, het brand(technisch) conform maken van het complex, bekomen van milieuvergunning, ...

De nodige aandacht dient besteed op het vlak van duurzaamheid, ruimtelijke kwaliteit, (landschaps)architectuur, rationeel energiegebruik, hernieuwbare energie, natuur en waterbeheer, betrokkenheid en comfort van de gebruikers.

Er wordt indicatief rekening gehouden met een bouwkost van 7.500.000 EUR excl. btw (exclusief sporthotel en buitenschoolse kinderopvang).

Borgtocht: 5% van het goedgekeurde inschrijvingsbedrag, afgerond naar het bovenliggende tiental (in EUR).

Deelnemingsvoorwaarden
  • Conform art. 61 van het KB 15.07.2011 ("KB Plaatsing" klassieke overheidsopdrachten).
  • Ratio's m.b.t. solvabiliteit, liquiditeit en rendabiliteit.
  • Beroepskwalificaties (attest van inschrijving bij de Orde van Architecten)
  • Tevredenheidsattest(en): voor min. 1 gelijkaardig project (min. 5.000.000 EUR),
  • Nota i.v.m. capaciteit van uw bureau.

Gunningscriteria
  1. Inschrijvingsprijs. Weging 55
  2. Visie en concept. Weging 35
  3. Invulling van de ontwerpopdracht. Weging 10.
Dossier nr. A-AF-9900-13-001
te verkrijgen door voorafgaande storting van 10-EUR op rekeningnummer IBAN BE07.0910.0070.2166 BIC GKCC.BE.BB van TMVW, met vermelding van bestek nr. AF-9900-13-001 en btw-nummer van de aanvrager

Nadere inlichtingen
TMVW servicelijnen
Mevr. Fanny PYNCKEL
Stropstraat 1, 9000 GENT
E-mail: fanny.pynckel@water-link.be

Eventuele vragen die gedurende deze procedure ontstaan, dienen gesteld te worden aan de Divisie Aankoop per fax op het nummer 09/240.03.53 of via mail naar: aankoop.tmvw@water-link.be,

Voor inlichtingen van technische aard kunnen de inschrijvers terecht bij dhr. Koen MERGAN:
tel. 09/241.06.33 - koen.mergan@water-link.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst van deelnemingsaanvragen:
vrijdag 17 januari 2014, 23:59 u.


Scanpro

IV.) De onafhankelijkheid van architecten bij overheidsopdrachten

Het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 (dat een uitvoeringsbesluit is van de overheidsopdrachtenwet van 15 juni 2006) voorziet dat wanneer meerdere partijen samen inschrijven voor een overheidsopdracht zij "hoofdelijk" verbonden zijn tegenover de aanbestedende overheid. Dit betekent dus dat de schadelijder één van de intekenaars op de opdracht kan aanspreken voor het geheel van de schade.

Bij arrest nr. 225.191 van 22 oktober 2013 heeft de Raad van State, afdeling bestuursrechtspraak, XIIe Kamer, in artikel 51, § 2, van het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011 de zinsnede « De deelnemers zijn dan hoofdelijk verbonden » vernietigd. Deze vernietiging beperkt zich tot het geval waarin de combinatie van deelnemers waarvan sprake in dat artikel, bestaat uit minstens één aannemer en minstens één architect. Dit arrest staat in het Staatsblad van 6 november 2013.

Dit arrest is een gevolg van een op 7 oktober 2011 door de beroepsverenigingen FAB (Federatie van de Architecten van België) en BUA (Beroepsunie der Architecten) ingesteld beroep, met steun van verzekeringsmaatschappij AR-CO (zie uitvoerige melding daarvan in Arch-Index nr. 81, rubriek "Tribune", door Architect Jan KETELAER.)

Artikel 51, § 2, tweede lid van het "KB Plaatsing" hield in dat, indien de combinatie zonder rechtspersoonlijkheid bestond uit minstens één aannemer en één architect, tussen beiden van rechtswege een passieve hoofdelijkheid werd ingesteld. Dit had tot gevolg dat de aanbestedende overheid de architect kon aanspreken om de verbintenissen van de in gebreke blijvende aannemer uit te voeren. M.a.w. dat de architect hoofdelijk aansprakelijk kan gemaakt worden voor de uitvoering van werken !

De Raad van State oordeelde terecht dat de onafhankelijkheid van een architect, die samen met een aannemer deel uitmaakt van een combinatie zonder rechtspersoonlijkheid en met deze laatste hoofdelijk verbonden is, daardoor duidelijk in het gedrang komt.

Bij het uitschrijven van opdrachten die zowel het maken van een ontwerp als de uitvoering ervan omvatten, zal dus met dit arrest moeten rekening gehouden worden. Het arrest is ook van belang voor de architecten die optreden bij overheidsopdrachten en bij uitbreiding ook voor iedere architect die samenwerkt met bouwpromotoren.

N.B. Het verzoek tot tussenkomst van de Nationale Confederatie van het Bouwbedrijf, die opwierp dat de architect de schadevergoeding later kan recupereren van de aannemer, werd verworpen.

De volledige tekst van het Arrest nr. 225.191 kan je hier nalezen.
De mogelijke implicaties van dit arrest worden uitgelegd door Meester Carlos DE WOLF in dit memorandum.


Scanpro

V) Stappenplan voor een kwaliteitsvolle, efficiënte renovatie

Het project RenoFase (www.renofase.be), gesteund door het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT), wil aannemers, architecten en materiaalproducenten helpen om te komen tot efficiënte en kwaliteitsvolle energetische woningrenovaties.

Het project heeft als oogmerk om tools en richtlijnen uit te werken voor de diagnose, het ontwerp, de uitvoering en de kwaliteitsborging van renovatieprojecten, met specifieke aandacht voor het thema stapsgewijze renovatie. Daarnaast worden innovatieve materialen en producten getoetst en wordt de ontwikkeling van nieuwe energierenovatieconcepten gestimuleerd.

Uw inbreng is hierbij belangrijk: de deelnemende aannemers, architecten en producenten krijgen via de gebruikersgroep immers de kans om het project mee te sturen en als eerste gebruik te maken van de resultaten.

Op woensdag 27 november wordt het project van 16u tot 18u15 voorgesteld in Gent.
Tijdens dit evenement krijgt u bovendien de gelegenheid om nader kennis te maken met enkele inspirerende renovatie-initiatieven.

Inschrijven kan via de website www.renofase.be.

Voor meer informatie kan je terecht bij Jeroen Vrijders: info@renofase.be.

Indien u niet aanwezig kunt zijn, maar toch geïnteresseerd bent in de gebruikersgroep, volstaat het om u aan te melden via de volgende link: http://www.renofase.be/gebruikersgroep/

O-beton
Imperplex
Plenso

Voor alle vragen kan je bij ons terecht op het telefoonnummer 051/25 21 00 van Arch-Index
Copyright © 2013 Arch-Index. Alle rechten voorbehouden.

U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u geregistreerd staat in onze architectendatabase en
abonnee bent van Arch-Index.
Indien u deze nieuwsbrief niet langer wenst te ontvangen, klik dan hier