Als u deze nieuwsbrief in onleesbare code krijgt kunt u deze op http://new.multimail.be/sub/Arch-Index/Nieuwsbriefnr58.htm online bekijken

Nieuwsbrief nr 58
vrijdag 2 juli 2010
I. Vacatures
 
  1. Universiteit Gent
  2. Architectenbureau Van Acker & Partners.
  3. Bureau Toon Breyne
  4. Architektenburo Hansen-Hardy
  5. Boeckx | architecture & engineering
 
II. Nog lang geen As-Built-attest vereist
  Een en ander werd duidelijk door een antwoord van Minister Philippe MUYTERS op een vraag van Lode CEYSSENS (CD&V) in de parlementaire commissievergadering van 26 mei 2010. Een ingekorte versie van het verslag van deze vergadering en enige uitleg vind je hier.
Lees verder …
 
III. De axonometrie bij openbaar onderzoek van bouwprojecten
  Het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 mei 2010 (Staatsblad 30/06/2010) bepaalt hoe die axonometrie moet uitgewerkt worden.
Lees verder
 
IV. Aanbestedngen en offerteaanvragen voor architectuur- en studiebureaus
 
  1. Oproep Architecten voor “Scholen van Morgen”: 8 juli 2010
    de uiterste indiening van de kandidaturen en de opening offertes van deze in onze vorige 2 nieuwsbrieven aangekondigde 211 architectuuropdrachten werd verschoven van 23 juni naar 8 juli 2010.
  2. Verbouwing en uitbreiding gemeentehuis: Meeuwen-Gruitrode, 9 juli 2010.
  3. Uitbreiding tot tot woon-, zorg-, en revalidatiecampus: Melsbroek, 12 juli 2010.
  4. Nieuwbouw en renovatieproject logistieke zone + parkeergebouw, Leuven, 14 juli 2010.
  5. Nieuwbouw en renovatiproject ambulant centrum: Leuven, 14 juli 2010.
  6. Nieuwbouw oncologisch centrum: Leuven, 14 juli 2010.
  7. Politiegebouw met omgevingsaanleg: Kortessem, 19 juli 2010.
  8. Verbouwing onderhouds- en koetswerkplaatsen MIVB: Haren, 19 juli 2010.
  9. Renovatie “boog”-gebouw: Overijse, 3 augustus 2010.
  10. Ontwerpwedstrijd natuurcentrum Zwin: Knokke, 3 augustus 2010.
  11. Architectuuropdracht voor sociaal huisvestingsproject ca. 40 wooneenheden: Schoten, 5 augustus 2010.
  12. Uitbreiding school: Zemst, 10 augustus 2010.
  13. Nieuwbouw kleuterschool en renovatie kloostergebouw: Kortenberg, 17 augustus 2010.
  14. Vernieuwing bouwschil en energieprestaties: Brussel, 18 augustus 2010.
  15. Ontwerp scoutslokalen: Dilbeek, 30 augustus 2010.
  16. Restauratie exterieur stedelijke badinrichting: Mechelen, 31 augustus 2010.
  17. Bouwteam voor ontwerp en realisatie nieuw sport- en recreatiebad: Poperinge, 15 september 2010.
  18. Renovatie van een fabriekspand tot een campus van de hogeschool: Kortrijk, 15 september 2010.
  19. Ontwerp sport- en cultuurcentrum: Sint-Martens-Latem, 17 september 2010.
  20. Ontwerp voor verbouwing sporthal: Koksijde, 27 september 2010.
   


Scanpro
Adorka

I.) VACATURES

Universiteit Gent

Het projectbureau van de universiteit Gent stelt vanaf oktober 2010 twee stageplaatsen open voor gemotiveerde (ingenieur-)architecten.
Kennis van Autocad, Word en Excel is vereist.

C.V. sturen naar:
Universiteit Gent – directie Gebouwen en Facilitair beheer
T.a.v. Ann Hendricx
sint-Pietersnieuwstraat 25
9000 Gent
tegen uiterlijk 9 augustus

De selectiegesprekken vinden plaats in de eerste helft van september. Inlichtingen: 09/264.75.70

Zoekt u een Nieuwe Architecturale Uitdaging ?

AVA&P zoekt (ir)architect voor langdurige samenwerking met creatief team van +/- 20 full-time architecten.
Bent u geïnteresseerd in het realiseren van op maat gecreëerde sterke architectuur en stedenbouw,
bent u geïnteresseerd in het ontwerpen, opvolgen en uitvoeren van duurzame projecten en architectuurwedstrijden en bent u een creatieve teamspeler?

Mail uw CV naar info@avapartners.be of per fax: 09/221.34.56.

Bureau Toon Breyne

Bureau Toon Breyne, is op zoek naar competent (ir) architect om het team aan te vullen
Toon Breyne bvba
René Colaertplein 19 – bus 2 - 8900 Ieper
Tel.: 057/22.15.91 - e-mail: toon.breyne@breyne.be

Architektenburo Hansen Hardy

Architektenburo Hansen-Hardy te Hoeselt zoekt gemotiveerde architect + architect-stagiair.
Contacteer: hans.hansen@telenet.be
Tel.: 089/51.53.35
GSM: 0475/80.93.82

Boeckx| architecture & engineering

Om het team te versterken en met zicht op uitbreiding is BOECKX | architecture & engineering op zoek naar gemotiveerde en kwalitatieve krachten. Bent u architect, ingenieur, interieurarchitect of sterk in AUTOCAD?
Klik dan hier voor onze vacatures!



Scanpro
Adorka

II.) NOG LANG GEEN AS-BUILT-ATTEST VEREIST

Er is al de laatste tijd heel wat te doen geweest over het al dan niet invoeren van het “As-Built”-attest in Vlaanderen. In talrijke infosessies werd dit uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening reeds als een vaststaande regelgeving voorgesteld . Zelfs de maximumtarieven waren al vastgesteld. Dagelijks kregen en krijgen we op ons secretariaat vragen over wat er nu van aan is. De invoering ervan was dan ook gepland voor juni 2010 (zie Arch-Index nr. 71, blz. 33). Vanaf 1 juni 2010 had iedere verkrijger van een stedenbouwkundige vergunning een 'as built'-attest moeten aanvragen binnen een termijn van 90 dagen na ingebruikneming van de opgerichte constructie.

De nieuwe regeling zou nu pas in werking treden op 1 juni 2012, maar ook dat is onder alle voorbehoud. Een en ander werd duidelijk door een antwoord van Minister Philippe MUYTERS op een vraag van Lode CEYSSENS (CD&V) in de parlementaire commissievergadering van 26 mei 2010.
Hierna volgt een ingekorte versie van het verslag van deze vergadering.


Minister Philippe MUYTERS:

Het spreekt ook voor zich dat ik me houd aan het (Vlaams) regeerakkoord en dat ik zal onderzoeken hoe het as-builtattest en het energieprestatiecertificaat (EPC) tot één instrument kunnen worden beperkt. ….. Bij de totstandkoming van het ontwerp van besluit onder de vorige Vlaamse Regering, is gebleken dat er nog heel wat inhoudelijke discussies bleven bestaan. ….. Ook blijkt uit de nota’s bij het ontwerp van besluit dat de invoering van het attest heel wat administratieve lasten met zich mee zal brengen.

Het aantal attesten gekoppeld aan bouwwerken alleen al, wordt op geraamd op 25.000 à 35.000 op jaarbasis in een eerste fase. Als ook de vastgoedtransacties een attestering zouden moeten krijgen, komen hier nog eens 50.000 attesten bij op jaarbasis, al zou dit laatste cijfer snel kunnen dalen na de invoering. Dat is niet min en betekent niet alleen veel meer werk voor de attesterende instanties, maar ook voor de overheid en niet het minst voor de lokale besturen.

Het is niet zonder reden dat er sprake was van een gefaseerde inwerkingtreding van het instrument. In het ontwerp van besluit dat onder de vorige Vlaamse Regering tot stand kwam, werd voorzien in twee fases. Een eerste fase zou op 1 juni 2010 gelden voor bouwwerken waar de medewerking van een architect verplicht is. Vanaf 1 juni 2012 zou dit worden uitgebreid naar overdrachten van constructies. Vanaf diezelfde datum zou het attest ook vrijwillig kunnen worden aangevraagd.

De koppeling met het EPC is een van de mogelijke elementen van discussie. Uit het antwoord van mijn collega Freya Van den Bossche blijkt duidelijk dat dit vooral voor nieuwbouwwoningen potenties biedt, maar dat het voor bestaande woningen moeilijker ligt.
Ik blijf erbij dat we een maximale integratie van beide instrumenten moeten nastreven, maar de analyse van mijn collega lijkt me correct.

Ik schets een aantal van de discussiepunten. De Strategische Adviesraad Ruimtelijke Ordening – Onroerend Erfgoed (SARO) uitte fundamentele vragen bij het instrument bij de totstandkoming van het decreet. Veel van die vragen zijn oplosbaar via het uitvoeringsbesluit, maar tegelijk heeft de SARO gewezen op de nood aan administratieve vereenvoudiging. De SARO achtte het ook mogelijk dat het as-builtattest zou worden geïntegreerd met het EPC maar ook met het woonconformiteitsattest, het bodemattest en dergelijke. De SARO had ook vragen bij het begrip “marginale afwijking”.
Wat die marginale afwijking betreft, zou een afstemming daarvan op de vrijgestelde handelingen, een goede zaak zijn. Het decretaal kader laat dit echter momenteel niet toe en strookt dus niet met de doelstellingen inzake een coherent en eenvoudig instrumentarium.

De SARO stelde ook dat het opstellen van as-builtattesten voor bestaande woningen die worden verbouwd of overgedragen, ertoe zal leiden dat heel wat bouwovertredingen uit de jaren 70, 80 en 90 zullen worden vastgesteld. Het gaat dan om zaken die vaak gedepenaliseerd zijn of verjaard. Ik geloof dat we ons de vraag moeten durven stellen of dat wel de bedoeling is en of dit de rechtszekerheid van de burger dient.

Ook vanuit de sector van de architecten werden vragen gesteld bij het instrument. Uit de signalen die ik vanuit die hoek krijg, wordt de invoering van het instrument daar niet bepaald op gejuich onthaald.
In het ontwerp van besluit wordt onder meer voorzien dat architecten van rechtswege erkend worden om as-builtattesten af te leveren. Dat roept echter vragen op over de afstemming tussen het as-builtattest en het EPC. Het is niet noodzakelijk dat architecten een erkenning hebben voor het afleveren van beide attesten. De vraag is ook of we het aantal attesterende instanties niet eerder moeten beperken om de kwaliteit van de afgeleverde attesten te kunnen bewaken.

Gelet op de bijkomende werklast die het instrument met zich meebrengt voor de validerende overheid, zal het niemand in deze commissie verwonderen dat ook de lokale besturen bedenkingen maken bij het as-builtattest. Die overheden zijn een belangrijke partner in het verhaal en feitelijk kunnen we zeggen dat het systeem staat of valt met de medewerking van steden en gemeenten.

Ik wens wel te onderstrepen dat de VVSG ook de potenties van het as-builtattest inziet. De VVSG suggereert om de invoering te koppelen aan het beschikken over een plannen- en vergunningenregister. Vooral die laatste koppeling biedt mogelijkheden en kan leiden tot een soepele validatie en uitwisseling van gegevens tussen aanvrager en de attesterende en validerende instantie.

Wanneer we het hebben over de afstemming tussen EPC en as-builtattest, kunnen we niet om de vaststelling heen dat een as-builtattest door de gemeente wordt gevalideerd en een EPC niet.

Hiermee geloof ik te hebben aangetoond dat een debat over de invulling van het instrument aan de orde is. Vooral de afstemming tussen het Vrijstellingenbesluit (n.v.d.r. handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning vereist is ) en de invulling van het begrip ‘marginale afwijking’ lijkt me een te bewandelen piste. Ik sluit niet uit dat hiervoor een decretaal initiatief nodig zal zijn, willen we de doelstellingen inzake rechtszekerheid en vereenvoudiging waarmaken.


Tussenkomst van de heer Dirk VAN MECHELEN (VLD):

De essentie van het verhaal is: al wat we in een vergunningenregister stoppen, namelijk een goedgekeurd plan, moet ook beantwoorden aan de realiteit of leidt nadien tot heel grote moeilijkheden.

Heel wat gemeentebesturen zuchten en kreunen dat ze de vergunningenregisters moeten opstellen, terwijl ik me afvraag hoe het anno 2010 mogelijk is dat je niet weet welke vergunningen je in 1980 of 1990 hebt afgeleverd. We zijn die inhaalbeweging aan het doen. We weten allemaal dat het bloed, zweet en tranen kost, maar de essentie is nu dat wat in dat vergunningenregister zit en dat er letterlijk met ‘one press on the button’ uit komt, ook datgene is wat er staat. De enige manier om dat te realiseren, is dat as-builtattest. Als je morgen tien attesten kunt samenklutsen, ben ik daar vragende partij voor. Dat zal echter geen gemakkelijke oefening zijn.

Ik begrijp uit het antwoord van de minister dat het niet op 1 juni in werking zal treden zoals decretaal voorzien. Er zullen dus sowieso aanpassingen moeten gebeuren.

Je kan het volledig verslag van de Commissievergadering C236-LEE36 bekomen bij ons secretariaat:
archindex@adorka.be (tel. 051/25.21.00).


Comeplan
Adorka

III.) De axonometrie bij openbaar onderzoek van bouwprojecten

Het openbaar onderzoek wil omwonenden inlichten over bouwplannen in hun omgeving. In bepaalde gevallen is hiervoor in het Brussels Gewest een « rode affiche » nodig. De rode affiche is de officiële bekendmaking voor een bouwproject dat in een buurt op stapel staat. De bekendmaking is de start van het openbaar onderzoek over dit project. Deze periode van informatie en overleg geeft de buurtbewoner of -gebruiker van Brussel de kans om zijn mening te geven.

Foto: Brusselse Raad voor het Leefmilieu

Het jargon dat in de rode affiche gebruikt wordt, is vaak erg technisch. Daarom ontstond de politieke wens om aan deze affiches een perspectiefbeeld in 3D toe te voegen. Op deze manier zou de burger in één oogopslag moeten begrijpen wat er staat te gebeuren.

Dit is evenwel niet mogelijk voor alle werken. Daarom wordt deze axonometrie beperkt door art. 6,6°, van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening: ze is alleen vereist in geval van nieuwbouw of een vergroting groter dan 400 m² of indien de geplande gebouwen qua hoogte één of meer bouwlagen hoger zijn dan de omliggende bebouwing in een straal van 100 m. Vaak bevindt deze axonometrie zich reeds in het dossier van de bouwaanvrager. Bedoeling is dat het mee wordt uitgehangen aan de rode affiche.

Het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 mei 2010 (Staatsblad 30/06/2010) bepaalt hoe die axonometrie moet uitgewerkt worden.

Wanneer ze vereist is, dient te worden verstaan onder axonometrie: de voorstelling, vanuit drie verschillende invalshoeken, van de drie orthogonale dimensies van het bouw- of uitbreidingsontwerp waardoor het mogelijk wordt een beter begrip te verkrijgen van het ontwerp en van de invloed die het heeft op de omliggende bouwwerken. Ze stelt het gedetailleerde ontwerp voor en met name zijn volumetrie en de gevelopeningen, alsook de volumetrie van de aangrenzende gebouwen. Bij gebreke aan een aangrenzend gebouw, bestaat de axonometrie uit de omheiningen van het bouwwerk van de aanvrager.

De affiche met de door de aanvrager ontworpen axonometrie wordt in zwarte inkt gedrukt op rood papier van formaat 1 DIN A3.

Ze wordt aangeplakt door de gemeentelijke administratie, hetzij aan de bestaande of toekomstige toegangen van het betreffende goed, op de grens van dit goed met de openbare weg en parallel eraan, hetzij, wanneer het betreffende goed niet van een toegang voorzien is, op de muren of de gevels langs de openbare weg.


Comeplan
Adorka

IV. 2) Verbouwing en uitbreiding gemeentehuis

MEEUWEN-GRUITRODE

Oproep tot kandidatuurstelling voor een studieopdracht voor architectuurontwerp, stabiliteit, techniekien, EPB verslaggeving, haalbaarheidsstudie alternatieve energieën en omgevingsaanleg, tevens aankondiging van een onderhandelingsprocedure volgens artikel 17 par. 3 van de wet van 24 december 1993.
Plaats: Dorpsstraat 44.

Borgtocht bij toewijzing: 5% van het ereloon, berekend op de raming op datum van toewijzing van de opdracht.

Dossier nr. L 943 te bekomen bij:
Dexia Bank-Dexia Real Estate-Technical Team
Filip Durie (Senior Projectleider)
Mireille Van de Velde (Projectassistente)
Pachecolaan 44, 1000 Brussel
Tel. 02/222.39.45 - fax 02/222.33.68
E-mail: filip.durie@dexia.com of
mireille.vandevelde@dexia.com
bij wie ook nadere inlichtingen te bekomen zijn.

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening deelnemingsaanvragen:
vrijdag 9 juli 2010 te 15:00 u.
bij Dexia Bank nv - Technical Team (GI 04/32) - Pachecolaan 44 - 1000 Brussel.


Scanpro
Adorka

IV. 3) Uitbreiding tot tot woon-, zorg-, en revalidatiecampus

MELSBROEK

Kandidaatstelling (beperkte offerteaanvraag) voor ontwerp uitbouw site Nationaal Multiple Sclerose Centrum tot woon-, zorg-, en revalidatiecampus:

Van de vijf gegadigden die worden weerhouden zal een klassement worden opgemaakt.
De gegadigde aan wie de opdracht wordt toegewezen krijgt geen vergoeding (deze wordt geacht begrepen te zijn in diens opdracht die wordt afgesloten). De tweede, derde en vierde gerangschikte zal elk 5.000,00 eur krijgen, inzoverre hun offerte regelmatig en ontvankelijk blijkt te zijn en in zoverre de ingestuurde offerte conform wordt bevonden en voldoet aan de minimaal gestelde eisen. Deze vergoeding zal worden betaald binnen de 120 kalenderdagen na afsluiting van de opdracht.

Objectieve criteria voor selectie van het beperkt aantal gegadigden:
  • capaciteit van het ontwerpteam (35punten)
  • relevante ervaring (35 punten)
  • interne organisatie (30 punten).

Bestek nr. 04062010
kan gratis via e-mail bekomen worden bij
Jean-Marie.vanzegbroek@ms-centrum.be
het secretariaat van Arch-Index: tel. 051/25.21.00 of
e-mail naar: archindex@adorka.be met vermelding “58-03 ”
of gratis te downloaden op www.publicatiesonline.be

Nadere inlichtingen
Nationaal Multiple Sclerose Centrum
dhr. Jean-Marie Vanzegbroek
Vanheylenstraat 16, 1820 Melsbroek
Tel. 02/597.88.34- fax 02/597.80.01
E-mail: jean-marie.vanzegbroek@ms-centrum.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen:
maandag 12 juli 2010 te 14:00 u.


Scanpro
Adorka

IV. 4) Nieuwbouw en renovatieproject logistieke zone + parkeergebouw

LEUVEN

Openbare prijsvraag voor een totale ontwerpopdracht met betrekking tot een nieuwbouw- en een renovatieproject voor de realisatie van een logistieke zone op campus Gasthuisberg (ongeveer 11.000 m²). Hieraan wordt een parkeergebouw van ongeveer 300 plaatsen gekoppeld.

Vergoeding: 10.000 EUR voor de geselecteerde inschrijver(s) voor opmaak wedstrijdontwerp in de tweede fase (zie dossier). Aan de winnaar of aan één van de winnaars wordt een opdracht voor dienstverlening gegund.

Dossier TE010441: logistiek platform
gratis te bekomen tot en met dinsdag 13 juli 2010 bij
UZ Leuven - Materiaalbeheer
Mevr. Annelies MICHIELS
Herestraat 49, 3000 Leuven
E-mail: annelies.michiels@uzleuven.be
bij wie ook nadere inlichtingen te bekomen zijn.

Aanvullende informatie inzake deelnemingsvoorwaarde
In het lastenboek wordt onder de rubriek “samenstelling dossier” (pagina 17) onder punt 4 aan alle ingenieurs een bewijs van raadgevend ingenieur of gelijkwaardig gevraagd.
Als gelijkwaardig wordt onder andere beschouwd:
  • een inschrijving van het bureau bij de orde van de raadgevende ingenieurs;
  • een verklaring op eer ondertekend door de ingenieur dat hij over de beroepsbekwaamheid van raadgevend ingenieur beschikt.


Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen:
woensdag 14 juli 2010 te 11:00 u.


Scanpro
Adorka

IV. 5) Nieuwbouw en renovatieproject ambulant centrum

LEUVEN

Totale ontwerpopdracht met betrekking tot een nieuwbouw (10.000 m²) en een renovatie project (6.000 m²) voor de centralisatie van de ambulante activiteiten (ambulant centrum) van de UZ Leuven. Selectie via prijsvraag voor ontwerpen met voorafgaande kandidaatstelling.

Vergoeding: 10.000 EUR voor de geselecteerde inschrijver(s) voor opmaak wedstrijdontwerp in de tweede fase (zie dossier). Aan de winnaar of aan één van de winnaars wordt een opdracht voor dienstverlening gegund.

Dossier TE010439: fase V – Ambulant Centrum
gratis te bekomen tot en met dinsdag 13 juli 2010 bij
UZ Leuven - Materiaalbeheer
Mevr. Annelies MICHIELS
Herestraat 49, 3000 Leuven
E-mail: annelies.michiels@uzleuven.be
bij wie ook nadere inlichtingen te bekomen zijn.

Aanvullende informatie inzake deelnemingsvoorwaarde
In het lastenboek wordt onder de rubriek “samenstelling dossier” (pagina 17) onder punt 4 aan alle ingenieurs een bewijs van raadgevend ingenieur of gelijkwaardig gevraagd.
Als gelijkwaardig wordt onder andere beschouwd:
  • een inschrijving van het bureau bij de orde van de raadgevende ingenieurs;
  • een verklaring op eer ondertekend door de ingenieur dat hij over de beroepsbekwaamheid van raadgevend ingenieur beschikt.

Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen:
woensdag 14 juli 2010 te 10:00 u.


Comeplan
Adorka

IV. 6) Nieuwbouw oncologisch centrum

LEUVEN

Totale ontwerpopdracht met betrekking tot een nieuwbouw (22.000 m²) voor de gefaseerde uitbreiding van de oncologische activiteiten (oncologisch centrum) van de UZ Leuven. Selectie via prijsvraag voor ontwerpen met voorafgaande kandidaatstelling.

Vergoeding: 10.000 EUR voor de geselecteerde inschrijver(s) voor opmaak wedstrijdontwerp in de tweede fase (zie dossier). Aan de winnaar of aan één van de winnaars wordt een opdracht voor dienstverlening gegund.

Dossier TE010440: fase VII – Oncologisch Centrum
gratis te bekomen tot en met dinsdag 13 juli 2010 bij
UZ Leuven - Materiaalbeheer
Mevr. Annelies MICHIELS
Herestraat 49, 3000 Leuven
E-mail: annelies.michiels@uzleuven.be
bij wie ook nadere inlichtingen te bekomen zijn.

Aanvullende informatie inzake deelnemingsvoorwaarde
In het lastenboek wordt onder de rubriek “samenstelling dossier” (pagina 17) onder punt 4 aan alle ingenieurs een bewijs van raadgevend ingenieur of gelijkwaardig gevraagd.
Als gelijkwaardig wordt onder andere beschouwd:
  • een inschrijving van het bureau bij de orde van de raadgevende ingenieurs;
  • een verklaring op eer ondertekend door de ingenieur dat hij over de beroepsbekwaamheid van raadgevend ingenieur beschikt.

Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen:
woensdag 14 juli 2010 te 09:00 u.


Comeplan
Adorka

IV. 7) Politiegebouw met omgevingsaanleg

KORTESSEM

Aanstelling van een multidisciplinair studie- en adviesbureau met het oog op de realisatie van een politiegebouw met omgevingsaanleg.

Deelnemingsvoorwaarden
  • een door de aanbestedende dienst opgestelde verklaring op eer toe, die door de inschrijver kan worden ondertekend indien hij zich niet in één van de gevallen van de uitsluitingsgronden (vermeld in artikel 69, par.1 tot en met par.7 van het K.B. van 8 januari 1996) bevindt.
  • uittreksel uit het strafregister (op naam van de gevolmachtigde ondertekenaar)
  • attest van bevoegde overheidsinstantie waarbij wordt aangetoond dat de inschrijver in orde is met het betalen van zijn belastingen en btw.
  • recente bankverklaring ter staving financiële draagkracht.
  • opgave van studie- en beroepskalificaties van de inschrijver/kader, in het bijzonder van de verantwoordelijken die specifiek en daadwerkelijk zullen betrokken worden bij de uitvoering van deze opdracht(en) bij wijze van voorlegging van cv's van betrokkenen.
  • lijst van gelijkaardige en gelijkwaardige opdrachten (voor openbare besturen) uitgevoerd in de loop van de afgelopen 3 jaren vergezeld van een attest van goede uitvoering opgesteld door een opdrachtgever met duidelijke vermelding van de aard van de opdracht- het bedrag en tijdstip van goedkeuring (tenminste 3 opdrachten).

Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 180 dagen.
Borgsom bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental.

Gunningscriteria
  1. Prijs - Weging: 50.
  2. Visie, stappenplan, plan van aanpak en samenwerking met het bestuur - Weging: 50.
Dossier BK/2010/03
kan gratis bekomen worden na schriftelijke aanvraag op volgend adres:
Politiezone kanton Borgloon
t.a.v. dhr. Benedict Reenaers, Korpschef
Opeinde, 13 te 3720 Kortessem
of op volgend e-mailadres: korpschef@pzloon.be
bij wie ook nadere inlichtingen te verkrijgen zijn:
tel. 011/85.99.30 – fax 011/37.76.03

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen:
maandag 19 juli 2010 te 10:00 u.
bij Politiezone Kanton Borgloon, Opeinde, 13 te 3720 Kortessem.


Scanpro
Adorka

IV. 8) Verbouwing onderhouds- en koetswerkplaatsen M.I.V.B.

HAREN-BRUSSEL

Onderhandelingsprocedure voor het gunnen van een opdracht betreft een opdracht van technische en bouwkundige studies voor het aanwenden van de verbouwing van de industriële gebouwen bestemd voor de onderhoudsverrichtingen voor de M.I.V.B.-wagens.
De opdracht bestaat uit het opstellen van een architectuurplan en van technische studies voor de volledige site, het coördineren, het verlenen van bijstand aan de leidend ambtenaar en het houden van toezicht op de werf.
De betrokken gebouwen bevinden zich op de site van Haren, Houtweg 99, 1130 Brussel.

Geraamde waarde zonder BTW: tussen 2.000.000,00 en 3.000.000,00 EUR.
Uitvoeringstermijn opdracht: van 1 augustus 2010 tot voltooiing (1 augustus 2013).
Varianten worden aanvaard.

Iedere kandidaat mag slechts één enkel kandidatuurdossier indienen, ofwel in eigen naam, ofwel in het kader van een tijdelijke handelsvennootschap. In dit laatste geval, moet elk lid van deze vennootschap het bewijs leveren dat hij over de juridische, economische, financiële en technische capaciteiten beschikt voor dat deel van de werken die hij voor zijn rekening zal nemen.

Deelnemingsvoorwaarden
    in tweevoud:
  1. een verklaring op erewoord die waarborgt dat de kandidaat niet behoort tot de uitsluitingsgevallen voorzien in artikels 60, 60 bis en 60 ter van het koninklijk besluit van 10 januari 1996 (faillissement, vereffening, beëindiging van activiteit, gerechtelijk reglement of akkoord);
  2. R.S.Z.-attest;
  3. bewijs dat de kandidaat in staat is om in al haar contacten met de M.I.V.B. ofwel het Nederlands ofwel het Frans te gebruiken (briefwisseling, bezoeken, vergaderingen, enz.);
  4. indien de kandidaten zich in een tijdelijke handelsvennootschap bevinden, moet het statuut van hun verbintenis aangetoond worden d.m.v. een document. In dit geval moeten alle leden van de tijdelijke handelsvennootschap beantwoorden aan de vorige deelnemingsvoorwaarden.

  5. in enkelvoud:
  6. een bankattest waaruit blijkt dat de kandidaat de financiële capaciteit heeft om de opdracht tot een goed einde te brengen; een model kan bekomen worden bij de M.I.V.B.;
  7. het bewijs van een verzekering dat de beroepsrisico's dekt, met vermelding van het type van het bedrag van de afgesloten verzekering door de kandidaat;
  8. een verklaring van de verzekeraar die toelaat de omvang van de schade, eventueel veroorzaakt door de kandidaat gedurende de laatste vijf jaar, te beoordelen;
  9. het detail, jaar per jaar, van het omzetcijfer van de laatste drie jaar van de kandidaat inzake gelijkaardige werken;
  10. de volledige balansen van de laatste twee jaren zoals deze werden ingediend bij de griffie van de handelsrechtbank;
  11. referenties van minimum drie gelijkaardige opdrachten betreffende prestaties inzake de industrie of het openbaar vervoer (spoorverkeer of autobus), uitgevoerd door de kandidaat tijdens de laatste vijf jaar. Deze lijst zal ondersteund worden met de certificaten van goede uitvoering. Deze certificaten vermelden het bedrag, de datum en de uitvoeringsplaats en preciseren of de prestaties uitgevoerd werden volgens de regels van de kunst en of ze tot een goed einde gebracht werden. Ze vermelden eveneens de contacteerbare verantwoordelijke personen, waarvoor de prestaties uitgevoerd werden, met bijhorend adres en telefoonnummer.
  12. De jaarlijkse gemiddelde bezetting (in voltijdse equivalenten) voor gelijkaardige prestaties.

Het verrichten van de dienst is voorbehouden aan een gespecialiseerd studiebureau met ten minste één burgerlijk ingenieur en één architect.

Nadere inlichtingen
Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB)
Directie Infrastructuur/Gebouwen, Stations en Tunnels
dhr. Didier LEFEVRE
Koningsstraat 76, 1000 Brussel.
Tel. 02/563.71.00 - fax 02/563.71.12
E-mail: lefevred@mivb.irisnet.be
naar waar ook de aanvragen tot deelneming (in het Frans of Nederlands) moeten worden gestuurd samen met het preselectiedossier per aangetekend zenden of per koerier.

Uiterst tijdstip voor ontvangst deelnemingsaanvragen:
maandag 19 juli 2010 te 16:00 u.


Scanpro
Adorka

IV. 9) Renovatie boog gebouw

OVERIJSE

Renovatie boog gebouw: AGION-dossier - aanstellen studiebureau.
Raming van de werken: 3.236.750- EUR.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Een uittreksel, attest of verklaring waaruit blijkt zich niet in staat van vereffening of faillissement te bevinden of aangifte hiervan te hebben ingediend;
  • Bewijzen zich niet in een van de gevallen te bevinden die vermeld staan in artikel 43, 4°, 5° en 6° van het K.B. van 08/01/1996.
  • Voorleggen van een passende bankverklaring.
  • Aantonen van de technische bekwaamheid door het voorleggen van een recente lijst (kalenderjaren 2007-2008-2009) van gelijkaardige projecten.
  • De samenstelling, incl. specialiteiten per persoon, van het ontwerpteam.

Borgtocht bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 180 dagen.

Gunningscriteria
  1. Conceptnota met onschrijving van de aanpak en methodologie van de opdracht - Weging: 40.
  2. De te betalen prijs als honorarium - Weging: 35.
  3. Visie op aard en intensiteit van de door de kandidaat-ontwerper (s) voorgestelde werfopvolging - Weging: 25.
Dossier “GITO”
gratis te bekomen bij
Gemeente Overijse
Mevrouw Annelies Vanderlinden
Begijnhof 17, 3090 Overijse.
Tel. 02/785.34 46 - fax 02/687.74.02
E-mail: annelies.vanderlinden@overijse.be
bij wie ook nadere inlichtingen te verkrijgen zijn.

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen:
dinsdag 3 augustus 2010 te 10:00 u.
in het Administratief centrum de Vuurmolen, Begijnhof 17 te 3090 Overijse.


Scanpro
Adorka

IV. 10) Ontwerpwedstrijd Zwin Natuurcentrum

KNOKKE

De Provincie West-Vlaanderen organiseert een internationale ontwerpwedstrijd voor de vernieuwing van de natuurtoeristische recreatieve infrastructuur van het Zwin. Dit gebeurt in samenwerking met het Agentschap voor Natuur en Bos van het Vlaamse Gewest.


De ontwerpopgave omvat natuurinrichting met vogelhuisvesting, duurzame architectuur en tentoonstellingsbouw. De ontwerpwedstrijd betreft de opmaak van een voorontwerp voor een nieuw Zwin Natuurcentrum, met een natuurtoeristisch attractieaanbod en een toeristische onthaalfunctie voor de Zwinstreek en elementen van ruimere, grensoverschrijdende integratie rond het Zwin. De ontwerpwedstrijd is uitdrukkelijk gericht op realisatie.

Alle kandidaat ontwerpers van de wedstrijdfase krijgen een onkostenvergoeding voor hun deelname aan de wedstrijdfase ten bedrage van 30.000 EUR.
Bij door de wedstrijdjury als ontoereikend geëvalueerde wedstrijdontwerpen wordt geen premie toegekend.

Minstens één lid van het ingezette projectteam van de kandiderende ontwerper moet ingeschreven zijn in de officieel erkende beroepsvereniging voor architecten van het land waarin betrokkene is gevestigd. Te staven met bewijs van inschrijving in de Orde van Architecten voor Belgische kandidaten.

N.v.d.r.: de gevraagde referentieprojecten zijn zeer selectief!

Geïnteresseerde ontwerpers kunnen meer informatie verkrijgen via de website:
klik op volgende link:
http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/Leefomgeving/zwin/ ontwerpwedstrijdzwinnatuurcentrum/Pages/default.aspx

Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidatuurdossiers:
dinsdag 3 augustus 2010 te 10:00 u.


Comeplan
Adorka

IV. 11) Architectuuropdracht voor sociaal huisvestingsproject

SCHOTEN

De opdracht betreft de architectuuropdracht voor het bouwen van een 40-tal sociale koopwoningen/appartementen te Schoten, Gelmelenstraat (site oud zwembad). De opdracht wordt gegund via een beperkte offerteaanvraag. De procedure verloopt in twee fasen:
  1. oproep tot kandidaatstelling: a.d.h.v. de uitsluitings- en selectiecriteria worden 5 kandidaten weerhouden voor de tweede fase;
  2. gunningsfase: a.d.h.v. een schetsontwerp worden de gunningscriteria beoordeeld en wordt de meest geschikte kandidaat bepaald.
Deelnemingsvoorwaarden
  • Houder zijn van het diploma van architect of ingenieurarchitect of een personenassociatie die gerechtigd is de functie van architect uit te oefenen. Over de toelating beschikken tot uitoefening van het beroep (tabel Orde Architecten of toelating van de Orde voor architectuuropdrachten)
  • De bepalingen van de modelcontracten van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (www.vmsw.be) aanvaarden. Akkoord gaan met de nomen, ereloonschalen, documenten, regelgeving en termijnen van de VMSW of welke van toepassing zijn op de sociale huisvestingssector en uitdrukkelijk verklaren deze te respecteren en te volgen.
  • Een vlotte samenwerking kunnen garanderen, inzonderheid op het vlak van bereikbaarheid en snelheid van interventie in het werkgebied van de huisvestingsmaatschappij (vestigingsplaats)
  • Attest verzekering van de beroepsaansprakelijkheid
  • Verklaring op erewoord dat de inschrijver (of één of meerdere leden van het ontwerpteam) zich niet bevindt in één van de gevallen bedoeld in artikel 69 van het KB 8 januari 1996 ; in orde te zijn met RSZ (indien personeel tewerk wordt gesteld) ; geen schulden te hebben t.o.v. administratie BTW en directe belastingen. Betreffend attesten en/of bewijzen dienen voorgelegd te worden door de weerhouden inschrijvers bij deelname aan de twee fase.
  • Een lijst met referenties van de afgelopen 10 jaar.
  • Portfolio met maximaal 3 relevante referenties sociale huisvesting (max. A3 formaat) met projectomschrijving, grafische documenten (plannen, sneden, gevels, foto's, .), opgave van gerealiseerde kostprijs t.o.v. simulatietabel & raming, vooropgestelde timing t.o.v. uiteindelijke uitvoeringstermijn en verantwoording bij afwijking. Voorstelling van het ontwerpteam en/of samenwerkingsverband met opgave van de beroepskwalificaties, uitrusting en situering kantoor, inzet personeel, ...
  • Rechtspersonen moeten de namen en beroepskwalificaties opgeven van het personeel dat met de uitvoering van de dienstverleningsopdracht wordt belast.

Selectiecriteria
Aan de hand van de voorgelegde documenten worden volgende selectiecriteria beoordeeld, in dalende volgorde van belangrijkheid:
  1. ervaring op het gebied van overheidsopdrachten, sociale huisvesting, inbreidingsbouw, groepsbouw en de administratieve procedures o.a. met de VMSW en ervaring in kwaliteits-, kosten- en tijdsbeheersing
  2. architecturale en stedenbouwkundige kwaliteit en relevantie van de voorgestelde referenties
  3. dienstverlening a.d.h.v. beroepskwalificaties, uitrusting en situering kantoor, ...
Bestek
wordt digitaal toegestuurd na opvraging per mail naar: info@arroantwerpen.be
met vermelding 'aanvraag bestek architectuuropdracht Schoten Gelmelenstraat'

Nadere inlichtingen
S.B.K. Arro Antwerpen c.v.b.a.
Arch. Sam Bellengé
Gijsbrecht Van Deurnelaan 22, 2100 Antwerpen
Tel. 03/663.77.20 - fax 03/663.77.36
E-mail: info@arroantwerpen.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst deelnemingsaanvragen:
donderdag 5 augustus 2010, 11:00 u.


Comeplan
Adorka

IV.12) Uitbreiding school

ZEMST

De uit te voeren dienst betreft het opmaken van een voorontwerp, een ontwerp, het opmaken van het uitvoeringsdossier, aanbesteding en de controle op de uitvoering voor de uitbreiding van de gemeentelijke basisschool De Pimpernel, Spiltstraat 274 te Zemst-Laar.

Borgsom bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.

Gunningscriteria
  1. Prijs - Weging: 60
  2. Kwaliteit - Weging: 30
  3. Visie op het project, inhoudelijk m.b.t. het ontwerp (schriftelijke visienota) - Weging: 10.
Dossier nr. 2010/44 (bestek en plannen)
te verkrijgen tot en met 9 augustus 2010
door betaling in cash of via overschrijving van 25-EUR op PCR 000-0025733-28 van de gemeente Zemst, De Griet 1 in 1980 Zemst, met vermelding 'Bestek 2010/44'

Nadere inlichtingen
Gemeente Zemst
De heer Luc Breugelmans
De Griet 1, 1980 Zemst
Tel. 015/61.88.82
E-mail: luc.breugelmans@zemst.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen:
dinsdag 10 augustus 2010 te 11:00 u.
in het gemeentehuis, raadzaal gelijkvloers.


Scanpro
Adorka

IV. 13) Nieuwbouw kleuterschool en renovatie kloostergebouw Meerbeek

KORTENBERG

Studieopdracht voor nieuwbouw kleuterschool en renovatie kloostergebouw, A. Dewitstraat te 3078 Meerbeek.

Borgsom bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Attest RSZ
  • Een verklaring op erewoord dat de inschrijver niet in staat van faillissement of vereffening verkeert ; geen aangifte van faillissement heeft gedaan of procedure van vereffening of gerechtelijk akkoord aanhangig is tegen hem ; niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat de professionele integriteit aantast ; bij zijn beroepsuitvoering geen ernstige fout heeft begaan ; in orde is met de betaling van sociale zekerheidsbijdragen ; in orde is met de betaling van belastingen ; zich niet schuldig heeft gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van deze inlichtingen.
  • De studie- en beroepskwalificaties van de dienstverlener en/of van het ondernemingskader en, in het bijzonder, van de verantwoordelijke(n) voor de uitvoering van deze dienstenopdracht. De verantwoordelijke die voor de uitvoering van de opdracht zal instaan dient ingeschreven te zijn bij de Orde der Architecten. Bewijs van inschrijving dient bijgevoegd te worden.
  • Een lijst van de voornaamste gelijkaardige diensten uitgevoerd tijdens de laatste vijf jaar. Uit de lijst van deze projecten moet kunnen opgemaakt worden dat de inschrijver voldoende ervaring heeft met de wetgeving inzake overheidsopdrachten.
  • Van deze projecten moet minstens één project de bouw of verbouwing van een schoolgebouw betreffen met uitvoeringsbedrag van minstens 500.000,00 euro excl. BTW waarvoor subsidies via Agion werden bekomen. Het project dient gerealiseerd te zijn (niet enkel ontwerp).
  • Per referentie dienen de volgende gegevens vermeld te zijn:
    • gegevens opdrachtgever, bouwjaar, bouwbudget, programma, vloeroppervlakte.
    • attest van tevredenheid van de opdrachtgever.
    • toelichting krachtlijnen en visie van deze ontwerpen.

Gunningscriteria
  1. Inschrijvingsprijs - Weging: 40
  2. Visie over uitbouw van de opdracht: opgave van organisatorisch concept van dit specifieke project: situering van functies onderling, aansluiting op omgeving, ontsluitingsmogelijkheden, visie op aanpak - Weging: 30
  3. Plan van aanpak: uitwerking van ontwerp- en realisatiemethodologie, maw een geïntegreerd plan van de aspecten aanpak, timing, overleg , budgetcontrole, .. - Weging: 30.

Dossier
nr. OW2010D10
en nadere inlichtingen gratis te verkrijgen bij
Gemeente Kortenberg
Arch. Leen CEUPPENS
De Walsplein 30, 3070 Kortenberg, België
Tel. 02/755.22.73 - fax 02/755.22.71
E-mail: leen.ceuppens@kortenberg.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen:
dinsdag 17 augustus 2010 te 11:00 u.
in het Administratief Centrum, zaal Hensmans.


Scanpro
Adorka

IV. 14) Vernieuwing bouwschil en energieprestaties

BRUSSEL

Onderhandelingsprocedure voor een contract voor een multidisciplinaire studie voor de vernieuwing van de bouwschil alsook zijn waterdichtheid en zijn isolatie, en allerlei werken met het oog op de verbetering van de energieprestaties van het gebouw gelegen op de hoek van de Arteveldestraat nrs 75 - 95 en Zespenningenstraat nrs 43 - 53 te 1000 Brussel.

Uitvoeringstermijn van de opdracht: 45 maanden (vanaf de gunning van de opdracht).

Deelnemingsvoorwaarden
  • Verklaring op erewoord dat de kandidaat niet valt onder de uitsluitingen vermeld in de artikel 69, par.1 (1° tot 4°) van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.
  • RSZ-attest.
  • Professioneel verzekeringsattest in tienjaarlijkse aansprakelijkheid gedagtekend minder dan drie maanden geleden; deze verzekering moet conform zijn aan de wettelijke voorschriften van toepassing in België voor wat betreft de modaliteiten en de omvang van de waarborg.
  • Inschrijvingscertificaat bij de Orde van Architecten voor België.
  • Document(en) van vorige opdrachtgever(s) als bewijs dat de perso(o)n(en) die belast is (zijn) met onderhavige opdracht zich al heeft (hebben) ingezet in de loop van de 3 laatste jaren, voor een gelijkaardige opdracht en dat de ze tot een goed einde gebracht werden, tot voldoening van de opdrachtgever. De kostprijs van één van deze werken bedraagt ongeveer 3.600.000,00 Euro (zonder BTW).
  • Lijst met de belangrijkste diensten door de kandidaat geleverd, hun bedragen, hun data en hun opdrachtgevers van de 3 laatste jaren.
  • De samenstelling van het team (architect, raadgevende ingenieur stabiliteit en speciale technieken) met vermelding van hun beroepstitel en -ervaring.
  • Rechtspersonen moeten de namen en beroepskwalificaties opgeven van het personeel dat met de uitvoering van de dienstverleningsopdracht wordt belast.

Dossier
nr. RF/09/PNP/622
te bekomen tot en met 6 augustus 2010 bij
Stad Brussel Grondregie
t.a.v. François Ngameni
Emile Jacqmainlaan 1 (2e verdieping - lokaal 2.04 )
1000 BRUSSEL
van 9:00 tot 12:00 en van 14:00 tot 16:00 u.
Tel. 02/279.32.24 - fax 02/279.32.39
E-mail: françois.ngameni@brucity.be
bij wie ook nadere inlichtingen kunnen verkregen worden.

Uiterst tijdstip voor ontvangst deelnemingsaanvragen:
woensdag 18 augustus 2010 te 16:00 u.


Scanpro
Adorka

IV. 15) Ontwerp scoutslokalen

DILBEEK

Aanstelling ontwerper voor scoutslokalen Paloke aan de Gemeenteschool Jongslag.

Deelnemingsvoorwaarden
  • bewijs van verzekering tegen beroepsrisico's;
  • bewijs van inschrijving bij de Orde van Architecten;
  • de studie- en beroepskwalificaties van de inschrijver en van de medewerkers en/of desgevallend onderaannemers, die in het kader van deze opdracht zullen meewerken;
  • een lijst van referenties waaruit blijkt dat de inschrijver gedurende de laatste vijf jaren projecten heeft gerealiseerd, specifiek met betrekking tot het bouwen van schoolgebouwen en/of gebouwen;
  • indien de inschrijver het voornemen heeft (een) gedeelte(n) van de opdracht in onderaanneming te geven: vermelding welk(e) gedeelte(n) en welke onderaannemer(s).

Borgtocht: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.

Gunningscriteria
  1. Functionaliteit.
  2. Ereloonpercentage.
  3. Integrale bouwkwaliteit van het project.
  4. Architecturale kwaliteit.

Dossier nr. 2010/051
gratis te bekomen bij
Gemeente Dilbeek
Mevrouw Barbara Cornelis
Gemeenteplein 1, 1700 Dilbeek.
Tel. 02/451.68.58 - fax 02/451.68.06
E-mail: barbara.cornelis@dilbeek.be
bij wie ook nadere inlichtingen te verkrijgen zijn.

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen:
maandag 30 augustus 2010 te 09:00 u.
bij de dienst patrimonium, Kasteelstraat 31 te 1700 Dilbeek.


Comeplan
Adorka

IV. 16) Restauratie exterieur stedelijke badinrichting

MECHELEN

Aanstelling ontwerper voor de restauratie van de stedelijke badinrichting Rode Kruisplein - deel exterieur.

Deelnemingsvoorwaarden
  • bewijs van verzekering beroepsaansprakelijkheid
  • inschrijving bij Orde van Architecten
  • attesten.

Dossier
tot en met 27 augustus 2010 aan te vragen via
e-mail naar: monumentenzorg@mechelen.be
of af te halen bij dienst Monumentenzorg, Befferstraat 25 te 2800 Mechelen

Nadere inlichtingen
Stad Mechelen
mevr. Michèle EEMAN, diensthoofd
Grote Markt 21, 2800 Mechelen
Tel. 015/29.75.50
E-mail: michele.eeman@mechelen.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen:
dinsdag 31 augustus 2010 te 11:00 u.
in bureel dienst monumentenzorg, eerste verdieping, Befferstraat 25 te 2800 Mechelen.


Comeplan
Adorka

IV. 17) Bouwteam voor ontwerp en realisatie nieuw sport- en recreatiebad

POPERINGE

Oproep tot kandidaatstelling voor een bouwteam (architect en aannemer) met het oog op het ontwerp en de realisatie van een nieuw sport- en recreatiebad.

De opdracht is een opdracht voor het ontwerpen en de uitvoering volgens een bouwteam-formule van alle werken voor de realisatie van een sport- en recreatiebad en eventuele aanhorigheden. De opdrachtnemer zal ook instaan voor de afbraak van het bestaande zwembad. Het sport- en recreatiebad moet zo geconcipieerd worden dat door een door het AGB De Kouter nog aan te wijzen exploitant aan het bad andere recreatie-infrastructuur kan worden aangebouwd. In die infrastructuur zal een cafetaria geïntegreerd worden. De infrastructuur zal het voorwerp van een afzonderlijk contract uitmaken.

Geraamde totale kostprijs van de ontwerp- en bouwwerkzaamheden, exclusief btw: tussen 6,5 en 8 miljoen euro.

Bouwteam
De kandidaatstelling kan enkel gebeuren, en dit op straffe van nietigheid, door een bouwteam dat minstens bestaat uit een architect en een aannemer, waarbij de architect ofwel als lid van de combinatie van ondernemingen, ofwel als nominatieve onderaannemer optreedt. Het bouwteam kan uitgebreid worden met andere leden, zoals bijvoorbeeld aannemers gespecialiseerd in technieken, waterbehandeling, etc.
De kandidaatstellingen kunnen m.a.w. worden ingediend, hetzij door één enkele onderneming (met een architect als nominatieve onderaannemer), hetzij door een combinatie van ondernemingen die de vorm aangaan van een tijdelijke handelsvennootschap of een ander samenwerkingsverband.
In geval van een combinatie van ondernemingen dient de aanvraag tot deelneming door alle deelgenoten van het consortium te worden ondertekend.
Wanneer de kandidaatstelling uitgaat van een combinatie van ondernemingen, moeten de verschillende leden van de combinatie gezamenlijk aan de selectievoorwaarden voldoen, met dien verstande dat de uitsluiting van een lid van de combinatie aanleiding tot uitsluiting van de gehele combinatie kan geven.

Procedure
Gunning via onderhandelingsprocedure: een procedure in achtereenvolgende fasen waarbij geleidelijk het aantal te bespreken oplossingen of ter onderhandeling openstaande inschrijvingen wordt beperkt. Beoogd aantal ondernemingen: 5

Objectieve criteria voor de selectie van het beperkt aantal gegadigden: indien het aantal geschikte kandidaten 5 overschrijdt, kan het AGB De Kouter een rangschikking maken teneinde het aantal kandidaten te beperken tot maximaal 5 kandidaten. Het AGB De Kouter zal dan enkel de 5 best gerangschikte tot indiening van een offerte uitnodigen.

De shortlisting van de beste kandidaten zal gebeuren op basis van de technische bekwaamheid en, meer bepaald, de volgende criteria met identieke weging:
  1. de ervaring met het ontwerpen en de bouw van zwembaden of gelijkaardige projecten.
  2. de gecombineerde of gezamenlijke ervaring die kan worden aangetoond, m.a.w. zowel ervaring op het vlak van de bouw van zwembaden of gelijkaardige projecten als op het vlak van werken op basis van een bouwteam.
  3. de kwaliteit van het voorgestelde projectteam.
Ieder selectiecriterium met betrekking tot de technische bekwaamheid zal beoordeeld worden en gequoteerd worden van 1 tot 5 (m.a.w. een totale score van 3 x 5 punten). Aldus zullen de kandidaten met de hoogste aantal bereikte punten als de meest geschikte beschouwd worden.

Deelnemingsvoorwaarden
Wanneer de offerte uitgaat van een combinatie dienen de gevraagde documenten voor elk lid van de combinatie te worden ingediend. De gevraagde documenten dienen eveneens door de als architect aangeduid lid van het bouwteam te worden voorgelegd.
  1. een uittreksel uit het strafregister of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke of overheidsinstantie;
  2. een fiscaal attest;
  3. een RSZ-attest van het 1e of 2e kwartaal 2010;

Voor zowel elk lid van het consortium van aannemers, als de architect:
  1. jaarrekening over de laatste 3 boekjaren;
  2. omzetcijfer over de laatste 3 boekjaren;
  3. een toelichting over de financiële resultaten en situatie indien er sinds de laatst neergelegde jaarrekening zich hierbij belangrijke wijzigingen hebben voorgedaan;
  4. zowel de aannemer als de architect (en evt. andere leden van de combinatie van ondernemingen) moeten een attest met vermelding van het verzekerde bedrag van zijn verzekeringsmaatschappij toevoegen waaruit blijkt dat zij tegen beroepsrisico's gedekt zijn.
  5. De kandidaat dient te beschikken over een erkenning in klasse 8, categorie D of aantonen dat hij over voldoende referenties beschikt om aan de voorwaarden daartoe te voldoen.
  6. De kandidaat toont zijn ervaring en deskundigheid met betrekking tot de uitvoering van gelijkaardige projecten aan door het voorleggen van:
    • Een voorstelling van het projectteam:
      • Een lijst met opgave van de naam, de beroepskwalificatie en beroepservaring van de leden van het projcttteam. Enkel referenties van personen die effectief met de uitvoering van de opdracht belast worden.
      • De aanduiding van de projectleider die gedurende het ganse project zal fungeren als aanspreekpunt voor de aanbestedende dienst.
    • Indien delen van de opdracht in onderaanneming worden uitgevoerd zal de kandidaatstelling deze taakverdeling opgeven met vermelding van de identiteit en de gegevens van de onderaannemer (met inbegrip van doch niet uitsluitend de architect).
  7. Onverminderd de bepalingen betreffende de erkenning van aannemers van werken, wordt de technische bekwaamheid van de aannemer aangetoond worden door de volgende referenties:
    • lijst van werken uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar, op basis van de bouwteamformule, met opgave van volgende gegevens per referentieproject: naam en plaats, opgave architect, tijdstip, omvang (bedrag en oppervlakte in vierkante meters).
    • lijst van werken uitgevoerd tijdens de laatste vijf jaar met betrekking tot de bouw van een zwembad en bijhorende faciliteiten, of van gelijkaardige werken.
    De onder a) en b) vermelde referenties worden gestaafd door getuigschriften van goede uitvoering voor de belangrijkste werken. De getuigschriften bevatten het bedrag, het tijdstip en de plaats van uitvoering van de werken.
  8. De technische bekwaamheid van de architect wordt aangetoond door de volgende referenties:
    • lijst van ontwerpen tijdens de laatste drie jaar, op basis van de bouwteamformule, met opgave van volgende gegevens per referentieproject: naam en plaats, opgave aannemer(s), tijdstip, omvang (bedrag en vierkante meters oppervlakte).
    • lijst van ontwerpen tijdens de laatste vijf jaar met betrekking tot de bouw van een zwembad en bijhorende faciliteiten, alsook van gelijkaardige werken.
    De onder a) en b) vermelde referenties worden gestaafd door getuigschriften van goede uitvoering voor de belangrijkste ontwerpen. De getuigschriften bevatten het bedrag, het tijdstip en de plaats van uitvoering.
  9. De kandidaat dient zijn kandidaatstelling zo goed mogelijk te staven met het bewijs van de relevante ervaring, rekening houdende met de elementen aan de hand waarvan het AGB De Kouter de kandidaten voor verdere deelname aan de gunningsprocedure zal beoordelen.
Dossier
De bestekken en aanvullende documenten zullen gratis aan de geselecteerde kandidaten worden overgemaakt.

Nadere inlichtingen en indienen kandidaturen bij:
Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) De Kouter
dhr. Jurgen VANLERBERGHE
Grote Markt 1, 8970 Poperinge
Tel. 0475/61.13.88
E-mail: jurgen.vanlerberghe@poperinge.be

Termijn voor ontvangst van kandidaturen:
woensdag 15 september 2010, 11:00 u.


Scanpro
Adorka

IV. 18) Renovatie van een fabriekspand tot een campus van de hogeschool

KORTRIJK

Algemene offerte aanvraag voor het aanstellen van een ontwerpteam met betrekking tot een globale renovatie van een fabriekspand tot een campus van de hogeschool.

Borgsom bij toewijzing: 5 %.

Deelnemingsvoorwaarden
  1. Een verklaring op erewoord dat de inschrijver niet in staat van faillissement of vereffening verkeert; geen aangifte van faillissement heeft gedaan of procedure van vereffening of gerechtelijk akkoord aanhangig is tegen hem ; niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat de professionele integriteit aantast; bij zijn beroepsuitoefening geen ernstige fout heeft begaan; in orde is met de betaling van sociale zekerheidsbijdragen; in orde is met de betaling van belastingen; zich niet schuldig heeft gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van deze inlichtingen.
  2. Het bewijs van verzekering tegen beroepsrisico's waarvan de voorwaarden en de dekking in overeenstemming zijn met de huidige opdracht.
  3. Een verklaring op erewoord dat één of meerder personen die deel zal/zullen uitmaken van het ontwerpteam ingeschreven is/zijn op de tabel van de Orde van Architecten.
  4. Een verklaring aangaande de personeelsbezetting, de samenstelling en de capaciteiten van het projectteam dat door de dienstverlener zal worden ingezet voor de uitvoering van de diensten.
  5. Een verklaring aangaande de werktuigen, het materieel en de technische uitrusting waarover de dienstverlener zal beschikken voor de uitvoering van de diensten.
  6. Een beschrijving van de twee meest relevante referenties van gelijkaardige uitgevoerde en opgeleverde projecten die door de dienstverlener zelf ontworpen werden en waarvan de ingebruikname dateert van na 1 januari 2006. De referenties hebben bij voorkeur betrekking op renovatie of nieuwbouwen van onderwijsinstellingen. Voor de ingediende referenties dienen bij voorkeur volgende elementen meegedeeld te worden:
    • projectnaam en beschrijving van het referentieproject;
    • opdrachtgever met adres en contactpersoon,
    • naam van de ontwerpers en juiste omschrijving van de studieopdracht die aan hen werd toegewezen;
    • kostprijs van de werken volgens eindafrekening (excl. BTW en erelonen)
    • definitieve plannen (schaal 1/100) en/of foto's,
    • opleveringsdatum en datum ingebruikname;
    • certificaat van goede uitvoering goedgekeurd door de opdrachtgever.
    De aandacht wordt erop gevestigd dat de kandidaat referenties moet kunnen aantonen van zowel studieopdrachten architectuur, stabiliteit en technieken.
  7. Opgaven van het gedeelte van de opdracht dat de dienstverlener desgevallend voornemens is in onderaanneming te geven.
  8. Het staat de dienstverlener vrij om een samenwerkingsverband aan te gaan met andere architecten, ingenieurs. De vorm van het samenwerkingsverband mag door de dienstverlener vrij gekozen worden. Desgevallend dient een door alle leden van het samenwerkingsverband ondertekend document bij de inschrijving gevoegd te worden dat de taakverdeling van elk lid van het samenwerkingsverband duidelijk omschrijft. De gevraagde verklaringen op erewoord moeten voor alle leden van het samenwerkingsverband bij de inschrijving gevoegd worden. Wanneer een referentie betrekking heeft op een tijdelijke vereniging kan een lid van de tijdelijke vereniging deze referenties enkel gebruiken op voorwaarde dat hij aantoont dat hij een wezenlijk deel van de betrokken opdracht op zich nam.
  9. Een bewijs dat de dienstverlener over voldoende kennis en ervaring beschikt op het gebied van de toepassing van de wetgeving op de overheidsopdrachten en de regelgeving van subsidiërende overheden.
  10. Rechtspersonen moeten de namen en beroepskwalificaties opgeven van het personeel dat met de uitvoering van de dienstverleningsopdracht wordt belast.

Gunningscriteria
  1. ereloonpercentage - Weging: 30
  2. voorstelling van het bureau of tijdelijke vereniging - Weging: 5
  3. methodologie, visie op het project, plan van aanpak - Weging: 40
  4. kwaliteitsprocedures en procedures voor budetbewaking - Weging: 20
  5. kwaliteit van het offertedossier - Weging: 5.

Bestek nr 53-how-3Dcc
  • kan gratis gedownload worden. De link om de bestanden te downloaden kan opgevraagd worden door te mailen naar : els.denaeghel@howest.be met als onderwerp “53-how-3Dcc”. Er wordt een e-mail terug gestuurd met de link om te downloaden.
  • of kan per kerende gratis bekomen worden via het secretariaat van Arch-Index : tel. 051/25.21.00 of e-mail naar : mailto:archindex@adorka.be met vermelding “58-18”. (Zip-file).

Nadere inlichtingen
HOWEST
Architect Els DENAEGHEL
Marksesteenweg 58, 8500 Kortrijk
E-mail: els.denaeghel@howest.be - fax 056/24.12.92

Uiterst tijdstip voor ontvangst offertedossier:
woensdag 15 september 2010, 11:00 u.


Scanpro
Adorka

IV. 19) Ontwerp en uitvoeringsdossier voor sport- en cultuurcentrum

SINT-MARTENS-LATEM

Opmaken ontwerp en uitvoeringsdossier voor het bouwen van een sport- en cultuurcentrum.

Het gemeentebestuur wenst op de site van/naast de gemeentelijke sporthal aan de Hoge Heirweg een sport- en cultuurcentrum te bouwen. Het bebouwbaar deel van het perceel heeft een min of meer rechthoekige vorm met een grootte van ongeveer 36 x 76 meter (zie plan als bijlage 1). Het budget voor deze werken wordt bepaald op 1.700.000 euro (excl. BTW en erelonen)
Het beoogde centrum bestaat uit een nieuwe bibliotheek, ruimte voor een Documentatie- en archiefcentrum, vergaderaccommodatie en lokalen voor sportbeoefening (dans en biljart) en multifunctioneel gebruik.
Borgsom bij toewijzing: 5% van het ereloon berekend op het budget bouwwerken van 1.700.000 euro.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Uittreksel uit het strafregister of evenwaardig document waaruit blijkt dat de inschrijver niet veroordeeld is geweest voor deelname aan criminele organisaties, omkoping, fraude of witwassen; niet in staat van faillissement of vereffening verkeert; geen aangifte faillissement heeft gedaan of geen procedure van vereffening of gerechtelijk akkoord aanhangig is tegen hem; niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat de professionele integriteit aantast
  • Uittreksel uit het strafregister of evenwaardig document waaruit blijkt dat de inschrijver niet veroordeeld is geweest voor deelname aan criminele organisaties, omkoping, fraude of witwassen; niet in staat van faillissement of vereffening verkeert; geen aangifte faillissement heeft gedaan of geen procedure van vereffening of gerechtelijk akkoord aanhangig is tegen hem; niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat de professionele integriteit aantast
  • Een attest van de RSZ.
  • Een attest waaruit blijkt dat voldaan werd aan de voorschriften inzake btw-bijdragen
  • Bewijs van inschrijving op de tabel van de orde van architecten als zelfstandige of als vennootschap waarvan de statuten zijn goedgekeurd door de orde van architecten en waarin de ontwerper als vennoot zijn beroep uitoefent.
  • Een gedocumenteerde lijst met referenties, met opleveringsdatums vanaf 2005 tot heden, die de ervaring aantoont in soortgelijke projecten door middel van foto's, plannen, bouwbudgetten (meer dan 1.500.000 euro),. Bij elke referentie moet duidelijk blijken wie de opdrachtgever was en wat de opdracht precies omvatte.
  • Minstens 2 geattesteerde referenties van goede uitvoering van een gelijk(w)aardig project.
  • Een lijst van de studie- en beroepskwalificaties van de inschrijver en, in het bijzonder, van de verantwoordelijke(n) voor de uitvoering van de diensten.

Gunningscriterium: laagste prijs.

Nadere inlichtingen
Gemeentebestuur Sint-Martens-Latem
dhr. Jef VAN DEN HEEDE
Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem
Tel. 09/282.17.10 - fax 09/282.17.11
E-mail: secretaris@sint-martens-latem.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen:
vrijdag 17 september 2010 te 10:00 u.
in het Gemeentehuis – Leiezaal, 1e verdieping, Dorp 1 te Sint-Martens-Latem.


Scanpro
Adorka

IV. 20) Ontwerp voor verbouwing sporthal

KOKSIJDE

Aanstellen ontwerper voor de verbouwing van de sporthal te Koksijde-dorp (sportpark).
Aanleiding tot dit project:
  • nieuwe sportvloer nodig i.f.v. nieuwe belijningsnormen basket;
  • het dak is dringend aan vernieuwing toe (veelvuldige lekken);
  • re-lighting is wenselijk;
  • schrijnwerk is aan vernieuwing toe (rotten van het hout);
  • tekort aan volwaardige kleedkamers voor spelers en scheidsrechters;
  • functionele ombouw van het loket van de zaalwachter;
  • functionele ombouw van de bar van de basketclub;
  • functionele ombouw van de berging voor sportmateriaal.

Borgsom bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Een verklaring op erewoord dat de inschrijver:
    • niet in staat van faillissement of vereffening verkeert;
    • geen aangifte van faillissement heeft gedaan of procedure van vereffening of gerechtelijk akkoord aanhangig is tegen hem;
    • niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat de professionele integriteit aantast;
    • bij zijn beroepsuitoefening geen ernstige fout heeft begaan;
    • in orde is met de betaling van sociale zekerheidsbijdragen;
    • in orde is met de betaling van belastingen;
    • zich niet schuldig heeft gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van deze inlichtingen.
  • Passende bankverklaring waaruit een gezonde financiële toestand blijkt.
  • Bewijs van verzekering tegen beroepsrisico's.
  • Bewijs van inschrijving op de tabel van de Orde van Architecten.
  • Opgave van 1 referentie, dewelke zijn uitvoering (de bouw ervan) gekend heeft tijdens de laatste 5 jaar, en waaruit duidelijk de ervaring blijkt met het bouwen of verbouwen van een sporthal (ruwbouw) en met het ontwerpen van sportvloeren. De referentie is geattesteerd door de opdrachtgever, en vermeldt duidelijk het uitvoeringsbedrag alsook de contactgegevens van de opdrachtgever.

Gunningscriteria
  1. Ereloonpercentage - Weging: 70
  2. Ereloonpercentage veiligheidscoördinatie - Weging: 20
  3. Extra dienstverlening - Weging: 10.

Dossier 2010-117
gratis en op te vragen via
e-mail naar: wesley.dorne@koksijde.be

Nadere inlichtingen
Gemeente Koksijde
De heer Stephan Wydooghe
Zeelaan 303, 8670 Koksijde
Tel. 058/53.34.35 - fax 058/53.31.16
E-mail: stephan.wydooghe@koksijde.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen:
maandag 27 september 2010, 12:00 u.
Imperplex
Plenso

Voor alle vragen kan je bij ons terecht op het telefoonnummer 051/25 21 00 Adorka bvba
Copyright © 2010 Arch-Index. Alle rechten voorbehouden.

U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u geregistreerd staat in onze architectendatabase en
abonnee bent van Arch-Index.
Indien u deze nieuwsbrief niet langer wenst te ontvangen, klik dan hier